k.p.
Umowa na zastępstwo
Członkowie korpusu służby cywilnej mogą być również zatrudniani na umowę ?o pracę na zastępstwo. Wprawdzie wprost to z ustawy nie wynika, ale taka umowa stanowi rodzaj umowy na czas określony, którą jest umową stosowaną ?w służbie cywilnej. Potwierdzają to zresztą wyjaśnienia DSC KPRM. Zgodnie z nimi (...) w przypadku, gdy zadania realizowane przez nieobecnego członka korpusu służby cywilnej nie mogą być wykonywane przez zatrudnionych w tym urzędzie członków korpusu służby cywilnej możliwe jest zatrudnienie w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej nowego pracownika. ?Z brzmienia wskazanego przepisu (art. 25 § 1 k.p.) wynika, że umowa o pracę zawierana w celu zastępstwa innego pracownika, który na skutek usprawiedliwionej, czasowej nieobecności ?w pracy nie może wykonywać swoich obowiązków, jest umową o pracę na czas określony, z tym że czas trwania tej umowy jest uzależniony od okoliczności niezależnych od stron umowy (nieobecność zastępowanego pracownika). Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę ?w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej jest pracownikiem służby cywilnej, a zatrudnienie na podstawie tej umowy wlicza się do stażu pracy ?w służbie cywilnej.
Wyższe stanowiska – jeden rodzaj umowy
Żadnego wyboru, jeśli chodzi o rodzaj kontraktu, nie ma natomiast przy obsadzaniu wyższych stanowisk ?w służbie cywilnej. Zgodnie bowiem z art. 59 ust. 2 usc ?z osobą wybraną spośród osób wyłonionych w drodze naboru na wyższe stanowisko niebędącą członkiem korpusu służby cywilnej zawiera się umowę o pracę na czas nieokreślony.
Nie dotyczy to osób wymienionych w art. 35 ust. 7, czyli wracających do pracy ?w służbie cywilnej urzędników mianowanych. Im bowiem ustawa przywraca dawny status i to z zachowaniem dotychczasowego stopnia służbowego.
Powrót do służby
Zdaniem prof. Krzysztofa Rączki („Ustawa o służbie cywilnej. Komentarz", Lexis Nexis, 2010 r.) rozwiązanie to nie dotyczy jednak urzędników, który uzyskali mianowania na podstawie ustawy z 5 lipca 1996 roku o służbie cywilnej, albowiem na gruncie tej ustawy nie przyznawano urzędnikom stopni służbowych, lecz byli oni podporządkowani jednej z czterech kategorii urzędniczych. Odnosi się, więc ono do urzędników, którzy uzyskali nominacje na podstawie ustawy z 18 grudnia 1998 r. bądź ustawy ?z 24 sierpnia 2006 r.
Dawni urzędnicy mianowani swój status odzyskają zresztą nie tylko w przypadku zatrudnienia na wyższym stanowisku. Rodzaj funkcji, jaką mają ponownie pełnić zatrudnieni, nie ma tu żadnego znaczenia. Ważny jest natomiast powód wcześniejszego odejścia. Z rozwiązania tego nie mogą skorzystać urzędnicy służby cywilnej, których stosunek pracy:
- ?wygasł w związku z odmową złożenia ślubowania (art. 70 pkt 1 usc),
- ?uległ rozwiązaniu ze względu na dwukrotną, następująca po sobie negatywną ocenę okresową (art. 71 ?ust. 1 pkt 1 usc),
- ?uległ rozwiązaniu ze względu na utratę nieposzkalowanej opinii (art. 71 ust. 1 pkt 3 usc),
- ?ustał z powodu otrzymania kary wydalenia ze służby (art. 114 ust. 1 pkt 6 usc).
Wyjaśnienia Departamentu służby cywilnej KPRM
Nowy termin rozwiązania się umowy ustalany jest poprzez dodanie okresu usprawiedliwionej nieobecności do terminu, w którym umowa uległaby rozwiązaniu z upływem 12 miesięcy od dnia jej nawiązania. W dokumencie stwierdzającym przedłużenie umowy należy wskazać nową datę rozwiązania umowy, ustaloną według zasady opisanej powyżej. Jeżeli jednak w dniu wyrażenia przez dyrektora generalnego urzędu zgody na zastosowanie przepisu ?art. 35 ust. 4 ustawy (lub w dniu podpisania dokumentu przedłużającego umowę) usprawiedliwiona nieobecność pracownika trwa, termin rozwiązania się umowy będzie niemożliwą do ustalenia datą. W takim przypadku należy jedynie wskazać, że umowa ulega przedłużeniu o czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika.
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej
Można do nich zaliczyć stanowiska:
- dyrektora generalnego urzędu;
- ?kierującego departamentem lub komórką równorzędną ?w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędzie ministra, urzędzie obsługującym przewodniczącego komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów, urzędzie centralnego organu administracji rządowej oraz kierującego wydziałem lub komórką równorzędną w urzędzie wojewódzkim, a także zastępcy tych osób;
- ?wojewódzkiego lekarza weterynarii i jego zastępcy;
- ?kierującego komórką organizacyjną w Biurze Nasiennictwa Leśnego, a także zastępcy tej osoby.
Z orzecznictwa Sądu Najwyższego
- ?W urzędzie można zatrudnić pracownika na zastępstwo, ale czas trwania takiej umowy nie może przekraczać trzech lat. Po tym okresie stosunek pracy powinien się przekształcić w stałe zatrudnienie – wyrok SN z 4 października 2011 r. (I PK 56/11).
- ?Zawarcie długoterminowej umowy o pracę na czas określony ?(dziewięć lat) z dopuszczalnością jej wcześniejszego rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem może być kwalifikowane jako obejście przepisów prawa pracy, ich społeczno-gospodarczego przeznaczenia lub zasad współżycia społecznego (art. 58 § 1 ?i 2 k.c. w związku z art. 300 k.p.) – wyrok SN z 7 września 2005 r.?(II PK 294/04 OSNP 2006/13-14/207).