Z mocy prawa
Przy czym, jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 stycznia 2016 r. (II GSK 1099/14), w razie zaistnienia przynajmniej jednej z wymienionych w art. 24 § 1 kpa przesłanek wyłączenie pracownika następuje z mocy prawa, bez potrzeby wydawania w tym celu odrębnego orzeczenia. Istotą tego unormowania, jest bowiem wyeliminowanie wszelkich zastrzeżeń, co do bezstronności i obiektywizmu przy rozpoznawaniu określonej sprawy (wyroki TK z 20 lipca 2004 r. SK 19/02 – OTK ZU Nr 7/A/2004, poz. 67 i z 13 grudnia 2005 r. SK 53/04 – OTK-A 2005/11/137). Zdaniem TK (wyrok z 7 marca 2005 r. P 8/03, OTK-A-2005/3 /20) instytucja wyłączenia pracownika ma charakter procesowy, gwarantujący stronie obiektywne rozstrzygnięcie sprawy przez jej poddanie instancyjnej kontroli w postępowaniu administracyjnym, a następnie – kontroli sądowej.
Szerokie zastosowanie
W związku z tym, że przepis art. 24 kpa, który określa przyczyny wyłączenia pracownika organu, został zamieszony w kpa w Dziale I Przepisy ogólne, oznacza, że ma on zastosowanie (jak wszystkie przepisy tego działu) w każdym postępowaniu administracyjnym, zarówno przed organem pierwszej instancji, jak i organem drugiej instancji, zarówno w postępowaniu zwykłym, jak i w postępowaniach nadzwyczajnych (por. wyrok NSA z 28 stycznia 2016 r. II OSK 1271/14).
Decyzją przełożonego
Wyłączenie członka korpusu sc możliwe jest także w innych sytuacjach. Zgodnie, bowiem z art. 24 § 3 kpa bezpośredni przełożony pracownika jest obowiązany na jego żądanie lub na żądanie strony albo z urzędu wyłączyć go od udziału w postępowaniu, jeżeli zostanie uprawdopodobnione istnienie innych niż wymienione wyżej (w art. 24 §1 kpa) okoliczności, które mogą wywołać wątpliwość, co do bezstronności pracownika. Zgłoszenie wniosku o wyłączenie zobowiązuje wskazanego w przepisie przełożonego do rozpoznania (wyrok NSA z 20 grudnia 2007 r., I OSK 281/07). Przy czym dla zastosowania cytowanego przepisu wystarczy uprawdopodobnienie istnienia okoliczności mogących wywoływać wątpliwość, co do bezstronności, a nie okoliczności powodujących stronniczość. Wystarczy zatem, że z uwagi na konkretną okoliczność nie jest pewne i jasne czy dana czynność procesowa zostanie wykonana w sposób bezstronny (wyrok WSA w Gdańsku z 12 lutego 2015 r. III SA/Gd 859/14). Artykuł 24 § 3 kpa nie wymaga przy tym, aby wątpliwości, co do bezstronności faktycznie zachodziły – wystarczająca jest w kontekście tego przepisu sama potencjalna możliwość ich wystąpienia (por. wyrok WSA w Poznaniu z 29 sierpnia 2012 r., II SA/Po 81/12 czy wyrok NSA z 18 kwietnia 2012 r., II OSK 40/12).
Przykładami sytuacji potencjalnie uzasadniających wyłączenie na tej podstawie będą np. konkubinat, bliskie relacje rodzinne niemieszczące się w ramach art. 24 § 1 pkt 2 kpa, bliskie relacje towarzyskie bądź zawodowe.
Forma zależy od przyczyny
Przepisy kpa nie określają formy, w jakiej następuje wyłączenie pracownika z urzędu lub na wniosek lub odmowa jego wyłączenia. W orzecznictwie przyjmuje się jednak, że w sytuacji wyłączenia na podstawie art. 24 § 1 kpa, wyłączenie to następuje z mocy prawa i zbędne jest wydawanie w tej sprawie odrębnego postanowienia. Natomiast w przedmiocie wyłączenia pracownika w przypadku wskazanym w art. 24 § 3 kpa rozstrzyga bezpośredni przełożony pracownika w formie postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie (por. wyrok WSA w Gliwicach z 3 lipca 2014 r. IV SA/Gl 1230/13 oraz wyrok NSA z 29 maja 1990 r. SA/Po1555/89).
Czasami mimo wszystko trzeba działać
Wyłączenie pracownika organu administracji publicznej z określonego postępowania oznacza, że z wyjątkiem podejmowania czynności niecierpiących zwłoki z uwagi na interes społeczny lub ważny interes strony (art. 24 § 4 kpa) podlegający wyłączeniu pracownik nie może dokonywać innych czynności niezbędnych do załatwienia sprawy w formie decyzji ani w nich uczestniczyć, a tym bardziej wydawać decyzji w imieniu organu administracji publicznej lub za ten organ. W doktrynie podkreśla się, że „czynności niecierpiące zwłoki" to m.in. czynności, które muszą zostać podjęte ze względu na treść obowiązujących przepisów, np. wprowadzających nieprzekraczalny termin na ich dokonanie, albo takie, których niewykonanie uniemożliwi w przyszłości wyegzekwowanie określonego obowiązku. Strona nie może, bowiem być poszkodowana w związku z wystąpieniem przesłanek wyłączających pracownika z postępowania.