Decyzja w sprawie zawieszenia urzędnika państwowego mianowanego należy do kierownika urzędu i ma charakter uznaniowy. Ustawa pragmatyczna (ustawa o pracownikach urzędów państwowych, dalej uopup) nie określa przesłanek, jakimi powinien kierować się przełożony podejmujący tego rodzaju rozstrzygnięcie. W piśmiennictwie podkreśla się jednak, że nie może być ona podejmowana automatycznie. Kierownik urzędu powinien, zatem każdorazowo uwzględnić charakter, rodzaj a nade wszystko wagę czynu, który stal się powodem wszczęcia przeciwko urzędnikowi postępowania dyscyplinarnego oraz mieć na uwadze „oddźwięk", jakim sytuacja ta odbiła się w urzędzie.
Najpierw wszczęcie postępowania
Decyzje o zwieszeniu przełożony może podjąć na każdym etapie postępowania dyscyplinarnego. Ma więc czas na zastanowienie. Musi jednak pamiętać, że wolno mu to zrobić dopiero po wszczęciu takiego postępowania i to wszczęciu pod każdym względem prawidłowym. Jak uznał, bowiem Naczelny Sąd Administracyjny (ośrodek zamiejscowy w Lublinie) w wyroku z 16 grudnia 1985 r. (SA/Lu 572/85) tylko wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko mianowanemu urzędnikowi państwowemu uprawnia kierownika urzędu, w którym ten pracownik jest zatrudniony, do wydania decyzji o zawieszeniu go w pełnieniu obowiązków służbowych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o pracownikach urzędów państwowych.
Wydane przez kierownika urzędu polecenie przeprowadzenia przez rzecznika dyscyplinarnego postępowania wyjaśniającego wszczyna tylko postępowanie wyjaśniające, a nie postępowanie dyscyplinarne, i nie daje podstawy do wydania decyzji o zawieszeniu pracownika w pełnieniu obowiązków służbowych.
Za takim rozumieniem pojęcia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przemawia również treść rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 5 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego wobec urzędników państwowych oraz w sprawie komisji dyscyplinarnych i rzeczników dyscyplinarnych (DzU nr 145, poz. 1628), w tym np. § 8 tego rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem, rzecznik dyscyplinarny przedstawia kierownikowi urzędu na piśmie wyniki postępowania wyjaśniającego z wnioskiem o zaniechanie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego, o nałożenie kary porządkowej lub o przekazanie komisji wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, z czego jasno wynika, że postępowanie wyjaśniające stanowi tylko etap przygotowawczy, który może skończyć się wszczęciem postępowania dyscyplinarnego albo nie.
Kierownik urzędu nie może też zawiesić mianowanego urzędnika państwowego w pełnieniu obowiązków służbowych z powodu wszczęcia przeciwko niemu postępowania dyscyplinarnego, jeżeli wniosek o ukaranie karą dyscyplinarną został zwrócony kierownikowi urzędu do uzupełnienia. Tak uznał NSA w wyroku z 15 maja 1996 r.( II SA 2841/95, Pr. Pracy 1996/10/46). Decyzja o zawieszeniu nie może być również podjęta z mocą wsteczną.