Prawo zamówień publicznych obliguje zamawiających do ustalenia wartości przedmiotu zamówienia z należytą starannością przed wszczęciem postępowania. Jedną z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych jest wyrażona w art. 8 pzp jawność postępowania. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem tylko w przypadkach określonych ustawą. Pojawia się pytanie, czy organizator przetargu musi ujawnić oszacowaną przez siebie wartość zamówienia?
Wszczynając postępowanie, w większości trybów zamawiający wypełnia formularz ogłoszenia o zamówieniu. W zależności od wartości zamówienia formularze te się różnią. I tak do tzw. progów unijnych należy wypełnić druk ZP-400 stanowiący załącznik do rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 5 czerwca 2007 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (DzU z 2007 r. nr 102, poz. 693) w sekcji II. 1.3, który wskazuje jedynie na obowiązek określenia przedmiotu zamówienia oraz wielkości lub zakresu zamówienia. Zatem jeśli wartość zamówienia nie przekracza tzw. progów unijnych, zamawiający nie ma obowiązku podawania informacji o wartości zamówienia.
Inaczej jest, gdy zamówienie przekracza progi unijne. Wówczas trzeba skorzystać z formularza będącego załącznikiem do rozporządzenia KE nr 1564/ 2005. Zgodnie z wymaganiami sekcji II. 2.1 zamawiający powinien podać – jeżeli jest znana – wartość zamówienia. Wartość zamówienia musi zaś być znana w momencie wszczynania postępowania, gdyż determinuje np. tryb udzielenia zamówienia, miejsce publikacji ogłoszenia o zamówieniu, prawo do środków ochrony prawnej wykonawców.
Rozporządzenie wskazuje na konieczność podania szacunkowej wartości zamówienia bez VAT – ustalonej w sposób taki jak w ustawie pzp (vide art. 32 ust. 1 pzp) poprzez wpisanie wyłącznie danych liczbowych, a także waluty, w jakiej ustalono wartość zamówienia. O ile będzie ona odnoszona do waluty euro, to powinna uwzględniać obowiązujący, stały kurs przeliczenia zawarty w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 19 grudnia 2007 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (DzU z 2007 r. nr 241, poz. 1763).
Omawiana sekcja ogłoszenia wskazuje opcjonalnie na możliwość podania jedynie zakresu wartości zamówienia – a więc przedziału pomiędzy dwiema wartościami. Pzp nie przewiduje jednak takiej możliwości ustalania wartości zamówienia, zobowiązując zamawiającego do konkretyzacji szacunków. Tym samym podawanie przez zamawiających zamiast wartości zamówienia jedynie informacji, że przekracza ona progi unijne, nie spełnia wymagań rozporządzenia.