Zgodnie z obowiązującym prawem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną wszyscy poszkodowani przez przedsiębiorców mogą uzyskać u powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów.
[srodtytul]Prawnik lub ekonomista[/srodtytul]
Zakres realizowanych przez rzecznika zadań powoduje, że nie każdy może się ubiegać o to stanowisko. Trzeba przede wszystkim posiadać odpowiednie kwalifikacje. Określa je art. 40 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4DF71CE579A7F5156C64E28BF4446392?id=185138]ustawy o ochronie konsumentów[/link].
Zgodnie z tym przepisem [b]na stanowisku rzecznika może być zatrudniona osoba posiadająca wyższe wykształcenie. Preferowane jest prawnicze lub ekonomiczne. Kandydat musi również mieć co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową.[/b]
Rzecznik jest bezpośrednio podporządkowany staroście (prezydentowi miasta na prawach powiatu). Podstawą jego zatrudnienia jest umowa o pracę. Pamiętać należy również, że zatrudnienie osoby na stanowisku rzecznika konsumentów odbywa się zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D325E19FB608A7B08F43D7AE4B85BE48?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link]. Jej przepisy określają również status prawny rzecznika jako pracownika samorządowego.