Odpowiednio w tym zakresie można stosować wyrok Sądu Najwyższego z 21 stycznia 2003 (I PK 105/02). Według niego wygranie konkursu na dyrektora okręgu Poczty Polskiej nie rodzi obowiązku zatrudnienia go na tym stanowisku.
Celem otwartego i konkurencyjnego naboru jest wyłonienie samorządowca do pracy. W toku tej procedury komisja wskazuje nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów. Mają oni spełniać wymagania niezbędne oraz w największym stopniu te dodatkowe.
Komisja przedstawia ich kierownikowi jednostki samorządowej, aby przyjął kogoś spośród ostatecznej piątki. Do niego właśnie należy decyzja o zatrudnieniu konkretnej osoby. Najlepszy z kandydujących nie ma zatem roszczenia o nawiązanie z nim stosunku pracy.
Szef bez pełnej swobody
Jeżeli w jednostce wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia o naborze jest niższy niż 6 proc., pierwszeństwo w przyjęciu na stanowiska urzędnicze, z wyłączeniem kierowniczych, ma osoba niepełnosprawna, jeśli jest w tym gronie. Aby skorzystać z tego uprawnienia, kandydat musi z dokumentami złożyć kopię zaświadczenia potwierdzającego niepełnosprawność.
Ważne! Uprawnienie to przysługuje każdej osobie z orzeczoną niepełnosprawnością, bez względu na jej stopień. Nie działa natomiast podczas naboru na kierownicze stanowisko urzędnicze.