Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich wystąpiło do Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej w P. oraz urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego o udostępnienie w formie elektronicznej orzeczeń Komisji wydanych w latach 2006-2012.
Przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej odmówił, tłumacząc, iż co prawda nie zaprzecza, iż informacje te stanowią informację publiczną, jednak udostępnienie orzeczeń nie jest możliwe z uwagi na ograniczenia zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Chodziło konkretnie o art. 5 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że udostępnienie informacji mus być dokonywane m.in. z zachowaniem przepisów dotyczących danych osobowych. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych zabrania przetwarzania danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, przy czym w ocenie Przewodniczącego Komisji, w rozpatrywanym przypadku nie zachodzi żadna z przesłanek wskazanych w art. 27 ust.2 u.o.d.o., której wystąpienie umożliwiłoby przetworzenie, a tym samym udostępnienie żądanych danych.
W związku z tym, iż odwołanie od decyzji Przewodniczącego Komisji nie przyniosło pożądanego skutku, Stowarzyszenie zaskarżyło ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, podnosząc, iż Komisja Dyscyplinarna jest organem władzy publicznej o charakterze quasi-sądowym. Natomiast Przewodniczący Komisji wniósł o oddalenie skargi, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (sygn. akt IV SA/Po 23/13) uznał, iż skarga ma usprawiedliwione podstawy, i uchylił zaskarżone decyzje.
W uzasadnieniu sąd stwierdził, że Komisja nie jest organem władzy publicznej, gdyż m.in. komisje dyscyplinarne – inaczej niż np. dyrektorzy szkół publicznych lub rektorzy uczelni wyższych – poza orzecznictwem dyscyplinarnym nie mają innych kompetencji do władczego i jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej jednostek.