Jawne dyscyplinarki urzędników skarbowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał, iż orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej oraz urzędów skarbowych stanowią informację publiczną.

Publikacja: 08.07.2013 13:36

Jawne dyscyplinarki urzędników skarbowych

Foto: www.sxc.hu

Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich wystąpiło do Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej w P. oraz urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego o udostępnienie w formie elektronicznej orzeczeń Komisji wydanych w latach 2006-2012.

Przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej odmówił, tłumacząc, iż co prawda nie zaprzecza, iż informacje te stanowią informację publiczną, jednak udostępnienie orzeczeń nie jest możliwe z uwagi na ograniczenia zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Chodziło konkretnie o art. 5 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że udostępnienie informacji mus być dokonywane m.in. z zachowaniem przepisów dotyczących danych osobowych. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych zabrania przetwarzania danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, przy czym w ocenie Przewodniczącego Komisji, w rozpatrywanym przypadku nie zachodzi żadna z przesłanek wskazanych w art. 27 ust.2 u.o.d.o., której wystąpienie umożliwiłoby przetworzenie, a tym samym udostępnienie żądanych danych.

W związku z tym, iż odwołanie od decyzji Przewodniczącego Komisji nie przyniosło pożądanego skutku, Stowarzyszenie zaskarżyło ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, podnosząc, iż Komisja Dyscyplinarna jest organem władzy publicznej o charakterze quasi-sądowym. Natomiast Przewodniczący Komisji wniósł o oddalenie skargi, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (sygn. akt IV SA/Po 23/13) uznał, iż skarga ma usprawiedliwione podstawy, i uchylił zaskarżone decyzje.

W uzasadnieniu sąd stwierdził, że Komisja nie jest organem władzy publicznej, gdyż m.in. komisje dyscyplinarne – inaczej niż np. dyrektorzy szkół publicznych lub rektorzy uczelni wyższych – poza orzecznictwem dyscyplinarnym nie mają innych kompetencji do władczego i jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej jednostek.

Jednocześnie WSA zwrócił uwagę, że władztwo dyscyplinarne stanowi w pewnym zakresie również emanację władzy publicznej (por. wyrok NSA z 8 czerwca 2011 r., I OSK 391/11). – Zatem, mając na względzie charakter działań podejmowanych przez Komisję można stwierdzić, że podobnie, jak np. w przypadku nauczycieli, postępowanie dyscyplinarne prowadzone przeciwko członkowi korpusu służby cywilnej ma mieszano, publiczno-pracowniczy charakter – wyjaśnił sąd, który w konsekwencji zgodził się, że z uwagi na wskazanie aspekty odpowiedzialności dyscyplinarnej, łączącej w sobie pierwiastek służbowy (publiczny) oraz pracowniczy (zobowiązaniowy), ogólnie traktowanym informacjom związanym z publicznoprawną sferą postępowania dyscyplinarnego należy przypisać walor informacji publicznych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zobowiązał Przewodniczącego Komisji, aby ponownie rozpatrzył wniosek Stowarzyszenia z uwzględnieniem przedstawionych w uzasadnieniu wyroku uwag, wytycznych i poglądów prawnych sądu.

Co mówią przepisy

Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy in-formacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnie-niem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

Art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej

Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich wystąpiło do Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej w P. oraz urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego o udostępnienie w formie elektronicznej orzeczeń Komisji wydanych w latach 2006-2012.

Przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej odmówił, tłumacząc, iż co prawda nie zaprzecza, iż informacje te stanowią informację publiczną, jednak udostępnienie orzeczeń nie jest możliwe z uwagi na ograniczenia zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Chodziło konkretnie o art. 5 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że udostępnienie informacji mus być dokonywane m.in. z zachowaniem przepisów dotyczących danych osobowych. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych zabrania przetwarzania danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, przy czym w ocenie Przewodniczącego Komisji, w rozpatrywanym przypadku nie zachodzi żadna z przesłanek wskazanych w art. 27 ust.2 u.o.d.o., której wystąpienie umożliwiłoby przetworzenie, a tym samym udostępnienie żądanych danych.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo