Jawne dyscyplinarki urzędników skarbowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał, iż orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej oraz urzędów skarbowych stanowią informację publiczną.

Publikacja: 08.07.2013 13:36

Jawne dyscyplinarki urzędników skarbowych

Foto: www.sxc.hu

Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich wystąpiło do Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej w P. oraz urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego o udostępnienie w formie elektronicznej orzeczeń Komisji wydanych w latach 2006-2012.

Przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej odmówił, tłumacząc, iż co prawda nie zaprzecza, iż informacje te stanowią informację publiczną, jednak udostępnienie orzeczeń nie jest możliwe z uwagi na ograniczenia zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Chodziło konkretnie o art. 5 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że udostępnienie informacji mus być dokonywane m.in. z zachowaniem przepisów dotyczących danych osobowych. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych zabrania przetwarzania danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, przy czym w ocenie Przewodniczącego Komisji, w rozpatrywanym przypadku nie zachodzi żadna z przesłanek wskazanych w art. 27 ust.2 u.o.d.o., której wystąpienie umożliwiłoby przetworzenie, a tym samym udostępnienie żądanych danych.

W związku z tym, iż odwołanie od decyzji Przewodniczącego Komisji nie przyniosło pożądanego skutku, Stowarzyszenie zaskarżyło ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, podnosząc, iż Komisja Dyscyplinarna jest organem władzy publicznej o charakterze quasi-sądowym. Natomiast Przewodniczący Komisji wniósł o oddalenie skargi, podtrzymując swoje dotychczasowe stanowisko.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (sygn. akt IV SA/Po 23/13) uznał, iż skarga ma usprawiedliwione podstawy, i uchylił zaskarżone decyzje.

W uzasadnieniu sąd stwierdził, że Komisja nie jest organem władzy publicznej, gdyż m.in. komisje dyscyplinarne – inaczej niż np. dyrektorzy szkół publicznych lub rektorzy uczelni wyższych – poza orzecznictwem dyscyplinarnym nie mają innych kompetencji do władczego i jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej jednostek.

Jednocześnie WSA zwrócił uwagę, że władztwo dyscyplinarne stanowi w pewnym zakresie również emanację władzy publicznej (por. wyrok NSA z 8 czerwca 2011 r., I OSK 391/11). – Zatem, mając na względzie charakter działań podejmowanych przez Komisję można stwierdzić, że podobnie, jak np. w przypadku nauczycieli, postępowanie dyscyplinarne prowadzone przeciwko członkowi korpusu służby cywilnej ma mieszano, publiczno-pracowniczy charakter – wyjaśnił sąd, który w konsekwencji zgodził się, że z uwagi na wskazanie aspekty odpowiedzialności dyscyplinarnej, łączącej w sobie pierwiastek służbowy (publiczny) oraz pracowniczy (zobowiązaniowy), ogólnie traktowanym informacjom związanym z publicznoprawną sferą postępowania dyscyplinarnego należy przypisać walor informacji publicznych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zobowiązał Przewodniczącego Komisji, aby ponownie rozpatrzył wniosek Stowarzyszenia z uwzględnieniem przedstawionych w uzasadnieniu wyroku uwag, wytycznych i poglądów prawnych sądu.

Co mówią przepisy

Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy in-formacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnie-niem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

Art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej

Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich wystąpiło do Komisji Dyscyplinarnej dla Izby Skarbowej w P. oraz urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego o udostępnienie w formie elektronicznej orzeczeń Komisji wydanych w latach 2006-2012.

Przewodniczący Komisji Dyscyplinarnej odmówił, tłumacząc, iż co prawda nie zaprzecza, iż informacje te stanowią informację publiczną, jednak udostępnienie orzeczeń nie jest możliwe z uwagi na ograniczenia zawarte w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Chodziło konkretnie o art. 5 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że udostępnienie informacji mus być dokonywane m.in. z zachowaniem przepisów dotyczących danych osobowych. Natomiast ustawa o ochronie danych osobowych zabrania przetwarzania danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, przy czym w ocenie Przewodniczącego Komisji, w rozpatrywanym przypadku nie zachodzi żadna z przesłanek wskazanych w art. 27 ust.2 u.o.d.o., której wystąpienie umożliwiłoby przetworzenie, a tym samym udostępnienie żądanych danych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów