Reklama

Postępowanie administracyjne: Droga pocztowa jest dopuszczalna

Organ nie może zobowiązywać strony do osobistego stawienia się do urzędu w celu złożenia brakującego podpisu w odwołaniu. W takiej sytuacji należy wezwać osobę do uzupełnienia braku formalnego, w terminie 7 dni, z pouczeniem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Publikacja: 19.11.2013 02:00

Strona wniosła odwołanie od decyzji prezydenta o cofnięciu licencji na dokonywanie  krajowego transportu drogowego. Pisma jednak nie podpisała. Czy można ją wezwać do osobistego stawienia się do urzędu w celu złożenia podpisu?

– pyta czytelnik

Nie, ponieważ przepisy kodeksu postępowania administracyjnego nie przewidują osobistego stawienia się przez stronę do siedziby organu celem podpisania pisma, jako bezwzględnego wymogu skutecznego usunięcia jego braków. Może to nastąpić również drogą korespondencyjną. Zarówno organ (art. 39 k.p.a.), jak i strona (art. 57 § 5 k.p.a.) mogą przesyłać pisma drogą pocztową. Zdaniem warszawskiego sądu administracyjnego wyrażonego w wyroku z 29 kwietnia 2011 r. (sygn. akt VI SA/Wa 100/2011) zobowiązanie strony do osobistego stawienia się do urzędu w celu złożenia podpisu powoduje nieuzasadnione utrudnienie dla strony oraz naraża ją na dodatkowe koszty w sytuacji, gdy jej miejsce zamieszkania lub siedziba znajduje się w znacznej odległości.

Zgodnie z art. 64 § 2 k.p.a., jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa organ, do którego takie podanie wniesiono, zobowiązany jest wezwać wnoszącego podanie do uzupełnienia braku formalnego, w terminie 7 dni, z pouczeniem o konsekwencji niezastosowania się do wezwania, tj. pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Przepis ten wiąże również organ odwoławczy. Oznacza to, że w sytuacji braku podpisu pod odwołaniem, organ odwoławczy powinien wezwać wnoszącego podanie do jego podpisania ze stosownym pouczeniem o konsekwencjach nieusunięcia tego braku (wyrok WSA we Wrocławiu z 12 maja 2011 r., sygn. akt: II SA/Wr 672/2010).

Pozostawienie podania bez rozpoznania nie wymaga od organu wydania decyzji ani postanowienia. Jako czynność materialno-techniczna, nie może być przedmiotem skargi do sądu administracyjnego. Nie oznacza to jednak, że osoba, do której adresowana jest ta czynność, pozbawiona jest obrony swoich praw. Strona może bowiem złożyć do sądu skargę na bezczynność organu, wobec zaniechania wszczęcia postępowania administracyjnego na podstawie wniesionego przez nią podania (por. wyrok WSA w Poznaniu z 6 lipca 2011 r., sygn. akt IV SAB/Po 25/2011).

Reklama
Reklama

podstawa prawna: Art. 39, art. 57 § 5, art. 156 par. 1 pkt 2, art. 157 par. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU. z 2013 r. poz. 267 ze zm.)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama