Rada sądownictwa przeciwna likwidacji sądów

Ministerstwo Sprawiedliwości nie przedstawiło ważnych powodów znoszenia 116 jednostek – twierdzi Krajowa Rada Sądownictwa

Publikacja: 10.03.2012 03:59

Rada sądownictwa przeciwna likwidacji sądów

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Przyjęta w piątek po południu przez KRS opinia o projekcie Ministerstwa Sprawiedliwości jest zdecydowanie negatywna. Rada nie jest przekonana o konieczności wprowadzenia takiej reorganizacji, nie widzi też jej celu.

– Rada nie jest w stanie ocenić celowości i potrzeby zniesienia każdego z osobna ze 116 przewidzianych do likwidacji sądów, ponieważ analiza przedstawiona przez projektodawcę jest pozorna i szczątkowa – brzmi uchwała.

Wbrew temu, co mówi uzasadnienie projektu, zniesienie tak wielu sądów (nawet gdy część z nich zostanie następnie przekształcona w wydziały zamiejscowe) będzie miało wpływ na lokalne rynki pracy i rozwój regionalny – pisze rada. I argumentuje: część sędziów oraz urzędników agend administracyjnych i finansowych zmieni miejsce wykonywania pracy, a później miejsce zamieszkania. Sędziowie z kolei, aby zapewnić sobie większe szanse na awans, będą przechodzić do jednostek macierzystych.

To jednak tylko niektóre z zastrzeżeń. Krajowa Rada Sądownictwa zwraca również uwagę na niewłaściwy tryb konsultacji projektu z prezesami zainteresowanych sądów i zbyt krótki czas na nie przeznaczony.

Kolejnym zarzutem jest to, że do projektu rozporządzenia nie został równocześnie dołączony projekt zarządzenia ministra sprawiedliwości w sprawie powołania wydziałów zamiejscowych.

– Brak takiego zarządzenia spowoduje likwidację tych jednostek organizacyjnych – zauważa.

Sędziowie dokładnie zbadali także sprawy finansowe i korzyści płynące z likwidacji 116 jednostek. Uważają, że oceniając skutki regulacji, autorzy ograniczyli się do tych, które uważają za pozytywne. Główne to spodziewany wzrost sprawności postępowania, oszczędności, jakie sądy uzyskają z tytułu pozbawienia dodatków funkcyjnych kierowników oddziałów administracyjnych i głównych księgowych. Korzyści mają być o prawie 350 tys. zł wyższe od wydatków w postaci kosztów wymiany tablic oraz pieczęci.

Wskazana kwota wydatków jest jednak, zdaniem rady, zaniżona, ponieważ nie uwzględnia kosztów delegowania sędziów i innych pracowników z wydziałów zamiejscowych do jednostek macierzystych.

W projekcie nie bierze się ponadto pod uwagę wydatków, jakie mogą towarzyszyć przejściu części sędziów znoszonych sądów na wcześniejszy stan spoczynku.

W uzasadnieniu uchwały sędziowie podkreślają też, że nie zostały policzone pieniądze niezbędne na powołanie dodatkowo w blisko 30 sądach rejonowych ich dyrektorów ani koszty przewożenia akt kadrowo-finansowych ze znoszonych sądów do jednostek przejmujących. Nie została też uwzględniona konieczność zakreślenia tysięcy spraw w dotychczasowych repertoriach, a także zakładania nowych repertoriów.

Przyjęta w piątek po południu przez KRS opinia o projekcie Ministerstwa Sprawiedliwości jest zdecydowanie negatywna. Rada nie jest przekonana o konieczności wprowadzenia takiej reorganizacji, nie widzi też jej celu.

– Rada nie jest w stanie ocenić celowości i potrzeby zniesienia każdego z osobna ze 116 przewidzianych do likwidacji sądów, ponieważ analiza przedstawiona przez projektodawcę jest pozorna i szczątkowa – brzmi uchwała.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo