W ostatnim sprawozdaniu o praworządności w Unii Europejskiej Komisja Europejska zaleca, by w Polsce rozdzielić funkcje ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego.
W Instytucie Wymiaru Sprawiedliwości szybko powstał raport o pozycji ustrojowej prokuratury w innych państwach.
Model francuski jest najbardziej rozpowszechniony. Zdeterminował też postrzeganie prokuratora w podwójnej roli, jako urzędnika i uczestnika procesu sądowego. Choć silnie wiąże on prokuraturę z władzą wykonawczą, to nie ustanawia ministra sprawiedliwości szefem prokuratury. Francuski minister sprawiedliwości sprawuje jedynie, silnie zaznaczony, nadzór nad nią.
W Niemczech też jest tradycyjny model powiązania prokuratury z rządem, bo zarówno w landach, jak i na szczeblu federacji podporządkowana jest ministrowi sprawiedliwości (krajowemu bądź związkowemu). Niemieckie prokuratury są więc powiązane z organami władzy wykonawczej, co przejawia się m.in. w tym, że landowe ministerstwa sprawiedliwości mają uprawnienia do wydawania im poleceń; z kolei prokuratury zobowiązane są do składania sprawozdań resortowi.
Silny związek z rządem jest też widoczny w anglosaskim modelu prokuratury, który niekiedy określany jest – trochę na wyrost – modelem niezależnym bądź modelem sui generis.