Powodem zmiany procedury przed Trybunałem jest stały wzrost liczby spraw, wśród których wyraźnie przeważają odesłania prejudycjalne.
Jego struktura nie była modyfikowana od przyjęcia pierwszego tekstu regulaminu tj. 4 marca 1953 r. Nadal odzwierciedla on przewagę skarg bezpośrednich, w których stronami są najczęściej osoby fizyczne lub prawne albo państwa członkowskie z jednej strony oraz instytucje UE z drugiej, podczas gdy w rzeczywistości – z wyjątkiem skarg o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego i kilku szczególnych kategorii skarg o stwierdzenie nieważności – tego rodzaju sprawy znajdują się dzisiaj z reguły poza zakresem właściwości Trybunału.
Z uwagi no to, że w 2012 r. największą kategorię spraw wpływających do Trybunału stanowią liczbowo odesłania sądów krajowych w trybie prejudycjalnym, w nowym regulaminie poświęcono im osobny tytuł, zawierający uregulowania bardziej kompletne i precyzyjne zarówno dla podmiotów prawa, jak dla sądów krajowych.
Postępowanie przed ETS
Nowy regulamin postępowania wprowadza szereg rozwiązań, które mają umożliwiać szybkie i skuteczne rozpatrywanie spraw. Wśród nich należy wskazać w szczególności możliwość określenia przez Trybunał maksymalnej objętości składanych pism procesowych i uwag pisemnych lub uelastycznienie warunków orzekania w drodze postanowienia z uzasadnieniem, zwłaszcza w sytuacji gdy pytanie skierowane przez sąd krajowy w trybie prejudycjalnym nie pozostawia żadnych racjonalnych wątpliwości.
Nowe zasady obejmują także wiele modyfikacji dotyczących ustnego etapu postępowania. Trybunał nie będzie już zobowiązany do przeprowadzenia rozprawy, jeżeli w świetle pism procesowych lub uwag pisemnych złożonych przez strony uzna sprawę za dostatecznie wyjaśnioną. - Powinno to pozwolić na szybsze rozstrzyganie spraw - uważa Trybunał.