Pomysł pierwszej wszechstronnej prezentacji twórczości artysty powstał w trakcie prowadzonej przez Filmotekę Narodową cyfrowej restauracji jego prac ze Studia Filmów Animowanych w Krakowie, którego był współzałożycielem.
Antonisz, czyli Julian Józef Antoniszczak (1941–1987), zasłynął jako twórca filmów non-camerowych, czyli realizowanych bez użycia kamery. Był zarazem wynalazcą-konstruktorem. Tworzył zaskakujące i pomysłowe machiny, służące do realizacji jego artystycznych idei.
Uważał, że film rysunkowy skończył się z chwilą wynalezienia kamery. Stał się reprodukcją, przestał być „rękodziełem". I w „Manifeście artystycznym Non Camera" ogłaszał powrót do kina jako dzieła sztuki, które bezpośrednio oddaje myśl i dotyk ręki reżysera.
W warszawskiej Zachęcie możemy oglądać nie tylko ukończone filmy, ale i wszystkie skonstruowane przez niego machiny: chropografy, pantografy, dźwiękownice, animografy, sonografy. Na przykład tzw. fortepian Antonisza, który umożliwiał mu szybkie przenoszenie odręcznego rysunku (za pomocą mechanicznych przekładni) na 24 klatki taśmy filmowej. Czy „dźwiękownicę unikalną żyletkową", wspomagającą tworzenie ścieżki dźwiękowej przy użyciu wibrującej żyletki i taśmy magnetycznej.