Scenografowie wystawy Guercina

Sztuka Guercina - mistrza włoskiego baroku - stała się inspiracją znakomitej scenografii do wystawy jego dzieł w Muzeum Narodowym w Warszawie, wykorzystującej iluzyjną grę światła i perspektywy.

Publikacja: 15.10.2013 19:51

Sztuka Guercina w Muzeum Narodowym; fot. M. Bajkowska

Sztuka Guercina w Muzeum Narodowym; fot. M. Bajkowska

Foto: materiały prasowe

17 października na spotkaniu z twórcami plastycznej aranżacji ekspozycji - Natalią Paszkowską i Borisem Kudličką z pracowni projektowej WWAA - będzie można poznać tajemnice tej niezwykłej realizacji. Dowiedzieć, jak udało się połączyć wystawną barokową teatralność z nowoczesnymi, wręcz minimalistycznymi środkami wyrazu.

„Pomysł ekspozycyjny, główną zasadę scenograficzną, oparliśmy na podstawowych założeniach artystycznych sztuki XVII wieku, czyli iluzji – rzeczywistości pozorów i lustrzanych odbić, mocnym kolorze, kontrastach światła i mroku, dynamice. Nasza koncepcja polega na aranżacji wystawy w oparciu o nową, na wskroś współczesną interpretację sztuki dawnego mistrza. W scenariusz od początku wpisane było precyzyjne ukierunkowane wędrówki widzów. W kulminacyjnym miejscu ekspozycji znajdzie się zatem tylko jeden obraz. Wszystko, co zbędne, zostanie usunięte. Sposób wydobycia głównego dzieła z mroku podpowiedziało nam samo malarstwo Guercina, mistrza światła i cienia." –  tłumaczy Joanna Kilian, kuratorka ekspozycji „Guercino.Triumf baroku".

Tym najmocniej wyeksponowanym dziełem jest jeden z najbardziej tajemniczych obraz?w Guercina „Et Arcadia Ego. Prowadzi do niego długi trakt, wyznaczający kierunek zwiedzania. Projektanci doskonale wykorzystali amfiladową architekturę sal wystawowych , a zarazem dodali własną instalację, potęgującą teatralność efektów. Barokowy przepych na początku tej drogi sygnalizuje intrygujące dzieło samego Guercina, przypominające okno otoczone podwójną złotą ramą i malowanymi scenami, przedstawiającymi „Piętnaście Tajemnic Różańca i dwa skrzydlate putta dzierżące girlandę". Pierwotnie w pustym „oknie" w środku obrazu znajdował się wizerunek Matki Boskiej Różańcowej. Na wystawie widać przez nie długi „korytarz" o umownych ścianach, zasygnalizowanych przez powtarzający się rytm prostych metalowych konstrukcji. Ażurowa struktura instalacji nie zasłania bocznych galerii z obrazami Guercina, a jednocześnie cały czas kieruje spojrzenie widza na intrygujące „Et Arcadia Ego", widoczne najpierw z dalekiej perspektywy, a potem stopniowo coraz bliżej.

Natalia Paszkowska jest współzałożycielką studia projektowego WWAA - laureata wielu nagród, m.in. za Pawilon Polski na Expo w Szanghaju.

Boris Kudlička zdobył uznanie jako wszechstronny scenograf, autor opraw plastycznych przede wszystkim spektakli operowych, takich jak „Madame Butterfly", „Król Roger", „Otello", „Don Giovanni", czy ostatnio „Diabły z Loudun". Ale także jako twórca realizacji wystawienniczych. Wspólnie z Andrzejem Kreutz Majewskim stworzył polski pawilon na Expo 2000 w Hanowerze, a we współpracy z pracownią z pracownią architektoniczną WWAA  wnętrze polskiego pawilonu na Expo 2010 w Szanghaju. W 2006 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis". Na Praskim Quadriennale 2007 zdobył Złoty Medal, a następnie został mianowany generalnym komisarzem Praskiego Quadriennale 2011. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Monika Kuc

Spotkanie w Muzeum Narodowym w Warszawie – w czwartek o godz. 18

17 października na spotkaniu z twórcami plastycznej aranżacji ekspozycji - Natalią Paszkowską i Borisem Kudličką z pracowni projektowej WWAA - będzie można poznać tajemnice tej niezwykłej realizacji. Dowiedzieć, jak udało się połączyć wystawną barokową teatralność z nowoczesnymi, wręcz minimalistycznymi środkami wyrazu.

„Pomysł ekspozycyjny, główną zasadę scenograficzną, oparliśmy na podstawowych założeniach artystycznych sztuki XVII wieku, czyli iluzji – rzeczywistości pozorów i lustrzanych odbić, mocnym kolorze, kontrastach światła i mroku, dynamice. Nasza koncepcja polega na aranżacji wystawy w oparciu o nową, na wskroś współczesną interpretację sztuki dawnego mistrza. W scenariusz od początku wpisane było precyzyjne ukierunkowane wędrówki widzów. W kulminacyjnym miejscu ekspozycji znajdzie się zatem tylko jeden obraz. Wszystko, co zbędne, zostanie usunięte. Sposób wydobycia głównego dzieła z mroku podpowiedziało nam samo malarstwo Guercina, mistrza światła i cienia." –  tłumaczy Joanna Kilian, kuratorka ekspozycji „Guercino.Triumf baroku".

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl