Retrospektywa Gerharda Richtera

W stolicy Niemiec można obejrzeć retrospektywę twórczości Gerharda Richtera, zwanego Picassem XXI wieku

Publikacja: 28.03.2012 00:56

Gerhard Richter „Abstrakcja”

Gerhard Richter „Abstrakcja”

Foto: EAST NEWS

Korespondencja z Berlina

Kolejki na wystawę, zorganizowaną z okazji 80. urodzin malarza, wiją się dookoła modernistycznego pawilonu Neue Nationalegalerie, zaprojektowanego przez Miesa van der Rohe. Czas oczekiwania skracają występy ulicznych aktorów.

Od strony ulicy, przez szklane ściany galerii, widać serię abstrakcyjnych obrazów, zatytułowaną „4900 kolorów". 196 paneli pokrywają szachownice barwnych kwadratów, malowanych losowo. W identyczny sposób Richter zaprojektował w 2007 roku witraże w katedrze w Kolonii, w mieście, gdzie obecnie mieszka. Gigantyczna, abstrakcyjna kompozycja (11,5 tys. mkw.) zastąpiła zniszczone podczas II wojny witraże. Kontrowersyjny zdawałoby się pomysł doskonale się sprawdza: barwne plamy rozświetlają ciemne wnętrze.

Richter ma opinię jednego z najdroższych współczesnych malarzy na świecie. Jego wielkoformatową kompozycję „Abstrakte Bild"  (1997) w purpurowo-niebieskiej tonacji  sprzedano w ubiegłym roku w Sotheby's za 20 mln dol. A mniejszy obraz „Kerze" z 1982 r. z zapaloną świecą, symbolem przemijającego życia,  kupiono w Christie's za 16,6 mln dol. Artysta kwituje te finansowe sukcesy ze stoicyzmem: - To tak samo absurdalne, jak kryzys bankowy, niezrozumiałe, groteskowe i nieprzyjemne.

Na retrospektywę, powstałą we współpracy z Tate Modern w Londynie i Centrum Pompidou w Paryżu, składają się przede wszystkim obrazy i kilka rzadko pokazywanych rzeźb. Dzieła abstrakcyjne przeplatają się z figuralnymi. Monochromatycznie szare z dynamicznie kolorowymi.

Richter nie zrywa z tradycją, lecz prowadzi z nią dialog. Realistyczne „Zwiastowanie" odwołuje się do Tycjana. "Ema. Akt na schodach" przewrotnie nawiązuje do obrazu Marcela Duchampa, bo pierwowzór jest kubistyczno-abstrakcyjny, a Richter portretuje żonę realistycznie. Współczesna „Czytająca" pobrzmiewa echem Vermeera. Ponadto pod wpływem muzyki Cage'a tworzy cykl wielkich abstrakcji.

Gerhard Richter studiował malarstwo w Dreźnie. Z NRD uciekł z żoną w 1961 r., jeszczeprzed wzniesieniem muru berlińskiego. W latach 1971 1993 był profesorem akademii w Düsseldorfie. Krytycznie wypowiada się o nazistowskiej przeszłości Niemiec, portretując ciocię Mariannę, cierpiącą na schizofrenię, którą naziści poddali eutanazji, i doktora Hyde, odpowiedzialnego za tę zbrodnię.

Aby zobaczyć najgłośniejszy „ społeczny" cykl Richtera „18 October 1977" trzeba jeszcze odwiedzić Alte Nationalgalerie na Wyspie Muzeów. 15 obrazów, namalowanych w 1988 roku, przypomina wydarzenia tzw. niemieckiej jesieni: terrorystyczne akcje i samobójczą śmierć w więzieniu członków Grupy Baader-Meinhof . Artysta malował, wykorzystując fotografie prasowe i policyjne. Na tych płótnach drastyczne sceny rozmywa w szarościach.

W budynku Miesa van der Rohe można natomiast zobaczyć obraz „September 2005", upamiętniający ofiary ataku terrorystycznego na World Trade Center w 2001 r. Tym razem artysta uznał, że reportażowy realizm nie jest w stanie sprostać tragedii. Język abstrakcji wyraża ją lepiej, podobnie jak muzyczna symfonia. Wystawa czynna do 13 maja.

Korespondencja z Berlina

Kolejki na wystawę, zorganizowaną z okazji 80. urodzin malarza, wiją się dookoła modernistycznego pawilonu Neue Nationalegalerie, zaprojektowanego przez Miesa van der Rohe. Czas oczekiwania skracają występy ulicznych aktorów.

Pozostało 93% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl