Sobanek pokaże hinduski pojedynek bez broni

Wystawę fotografii poświęconą tradycyjnym zapasom indyjskim "Kushti" można będzie obejrzeć w "Galerii obok ZPAF" 23 maja od 22:00

Publikacja: 17.05.2012 10:54

Wernisaż wystawy "Kushti" w "Galerii obok ZPAF" autor: Bartosz Sobanek

Wernisaż wystawy "Kushti" w "Galerii obok ZPAF" autor: Bartosz Sobanek

Foto: materiały prasowe

We wszystkich antycznych cywilizacjach spotkać możemy wzmianki o sztuce zapaśniczej. Jej powstanie wiązało się zarówno z poszukiwaniem pierwszych metod walki, jak i koniecznością manifestacji kulturowej społeczności. Niedoskonałości ówczesnej broni, a niejednokrotnie jej brak warunkował sposób rozwoju technik zapaśniczych w walce. Z czasem były one zrytualizowane, w stopniu odpowiadającym warstwom społecznym je uprawiającym i zaczęły polegać na rozwoju jak najmniej zbrutalizowanej formy – pojedynku bez broni, w którym zawodnicy mogą polegać tylko na własnych umiejętnościach. I taka też była geneza kushti – tradycyjnej formy zapasów praktykowanych w Indiach od tysięcy lat.

GALERIA ZDJĘĆ WYSTAWY "KUSHTI"

Lecz kushti to nie tylko dyscyplina sportowa, ale i rygorystyczny styl życia ściśle powiązany z religią. Zapaśnicy żyją razem w akharach i trenują według tradycyjnych reguł. Najważniejszy cel każdego dnia to rozwijanie „shakti" – energii niezbędnej do walki, doskonalenie umiejętności zapaśniczych i życie w czystości. Alkohol, papierosy i seks są ściśle zabronione. Każde zwycięstwo pozwala zdobyć nie tylko tytuł, ale i ogromny autorytet. Dieta zapaśników składa się z mleka, migdałów, masła klarowanego „ghee", jajek i chlebków „chapatti", a każdy mieszkaniec akhary musi sam przygotować sobie posiłek.

Jednak tradycyjna odmiana tego sportu powoli zanika wypierana przez nowoczesne, zachodnie metody treningowe. Akhary przeradzają się w sale gimnastyczne, a tradycyjne gliniane ringi zastępowane są nowoczesnymi matami.

Na wystawę prezentowaną w Galerii Obok ZPAF składa się kilkanaście wyselekcjonowanych fotografii z obszernego materiału, jaki autor zrealizował w trakcie swoich pobytów w indyjskich akharach. Dzielenie dnia z zapaśnikami pozwoliło autorowi na zaobserwowanie codziennych czynności odbywających się w szkołach zapaśniczych oraz utrwalenie na fotografiach obrazów dalekich od tych, z którymi stykamy się na co dzień.

Wydarzenie na Facebooku - Wernisaż wystawy "Kushti" w "Galerii obok ZPAF"

Bartosz Sobanek

urodzony w 1978 roku. Z wykształcenia fizyk, zawodowo związany z informatyką. Fotograficzny samouk, dla którego Fotografia stała się motorem napędowym w każdej podejmowanej aktywności. Wciąż poszukujący własnego stylu i formy. Eksperymentujący z różnymi technikami fotograficznymi – od techniki mokrego kolodionu po fotografię cyfrową.

Wystawa Kushti jest pierwszą publiczną prezentacją prac autora.

Od 2009 roku prowadzi blog fotograficzny pod adresem www.blog.sobanek.com.

bubu :)

We wszystkich antycznych cywilizacjach spotkać możemy wzmianki o sztuce zapaśniczej. Jej powstanie wiązało się zarówno z poszukiwaniem pierwszych metod walki, jak i koniecznością manifestacji kulturowej społeczności. Niedoskonałości ówczesnej broni, a niejednokrotnie jej brak warunkował sposób rozwoju technik zapaśniczych w walce. Z czasem były one zrytualizowane, w stopniu odpowiadającym warstwom społecznym je uprawiającym i zaczęły polegać na rozwoju jak najmniej zbrutalizowanej formy – pojedynku bez broni, w którym zawodnicy mogą polegać tylko na własnych umiejętnościach. I taka też była geneza kushti – tradycyjnej formy zapasów praktykowanych w Indiach od tysięcy lat.

Rzeźba
Rzeźby Abakanowicz wkroczyły na Wawel. Jej drapieżne ptaki nurkują wśród drzew
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu