Moda w czasach realnego socjalizmu

Do 21 września w Galerii Fundacji Archeologia Fotografii można oglądać wystawę "Maria Chrząszczowa, '54 - obuwie i galanteria"

Publikacja: 16.09.2013 14:36

Maria Chrząszczowa, '54 - obuwie i galanteria; www.archeologiafotografii.pl

Maria Chrząszczowa, '54 - obuwie i galanteria; www.archeologiafotografii.pl

Foto: materiały prasowe

Na okładce katalogu „Obuwie i galanteria" Instytutu Wzornictwa Przemysłowego z 1954 roku widzimy letnie buty i oryginalną wiklinowo-płócienną torebkę, inspirowane polską twórczością ludową.

Okazuje się, że podobnie jak dzisiaj, tak i w czasach realnego socjalizmu łączono nowoczesne wzornictwo i tradycję lokalną. Z obszernego tekstu katalogu omawiającego prototypy kolekcji letniej wynika, iż poszukiwano nie tylko funkcjonalnej formy ale także ekonomicznych i higienicznych rozwiązań.

Pod zideologizowanym językiem kryje się nowoczesne i bliskie nam dziś myślenie o projektowaniu użytkowym. U samego początku odwilży, IWP prowadził program badawczy dotyczący racjonalnych sposobów wykorzystania każdego kawałka surowca – stąd np. seria torebek i neseserów z pozszywanych w geometryczne desenie kawałków skóry.

W czasach kojarzących się dziś z siermiężną modą projektowano odsłaniające stopy letnie sandały z wzorzystych materiałów, podkreślano zalety płynące z wykorzystania surowców naturalnych i lokalnych i próbowano wprowadzić je do produkcji, co pokazuje niezwykły materiał Marii Chrząszczowej (1913-1979) odnaleziony w archiwum opracowywanym przez Fundację Archeologia Fotografii.

Więcej informacji: www.archeologiafotografii.pl

Maria Chrząszczowa, '54 - obuwie i galanteria

Gdzie: Warszawa, Galeria FAF, ul. Andersa 13

Wernisaż: 31 sierpnia 2013, godz. 18.00

Wystawa czynna: 2 września do 21 września 2013

Lokal przy ulicy Andersa 13 wykorzystywany jest na cele kulturalne dzięki pomocy Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

Na okładce katalogu „Obuwie i galanteria" Instytutu Wzornictwa Przemysłowego z 1954 roku widzimy letnie buty i oryginalną wiklinowo-płócienną torebkę, inspirowane polską twórczością ludową.

Okazuje się, że podobnie jak dzisiaj, tak i w czasach realnego socjalizmu łączono nowoczesne wzornictwo i tradycję lokalną. Z obszernego tekstu katalogu omawiającego prototypy kolekcji letniej wynika, iż poszukiwano nie tylko funkcjonalnej formy ale także ekonomicznych i higienicznych rozwiązań.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl