– Obraz, namalowany w Wiedniu w 1796 r. zapewne na zamówienie portretowanej, znajdował się w zbiorach jej rodziny. - opowiada kurator wystawy Hanna Małachowicz. - Nikt go dotychczas nie widział na żadnym publicznym pokazie. Przechowywano go głównie na Zamku w Zatorze niedaleko Krakowa, w majątku Potockich i Tyszkiewiczów. Na początku XX w. został przeniesiony do pałacu w Jabłonnie koło Warszawy. Podczas II wojny znajdował się przez pewien czas w pałacu Tyszkiewiczów na ulicy Matejki w Warszawie. Podczas Powstania Warszawskiego pałac ten został prawie doszczętnie zniszczony i dlatego później długo uważano, że obraz też uległ zniszczeniu. Właścicielom udało się jednak szczęśliwie wywieźć go do Londynu. Później drogą dziedziczeń rodzinnych trafił do USA. W 1963 został sprzedany Włodzimierzowi Rogerowi Tyszkiewiczowi, mieszkającemu w Nowym Jorku. Po jego śmierci odziedziczyła go w 2012 obecna właścicielka Danuta Ewa Tyszkiewiczowa, mieszkająca w Warszawie. Tak historia zatoczyła koło i obraz, nie wychodząc z rąk rodziny, powrócił do kraju. Teraz właścicielka zdecydowała się przekazać go w depozyt Zamkowi Królewskiemu.
Choć obraz przez lata nie był dostępny dla szerokiej publiczności, pośrednio mieliśmy o nim wyobrażenie dzięki miniaturze Wincentego de Lesseura, wykonanego na podstawie oryginału, przechowywanej w Muzeum Polskim w Rapperswilu.
Portret namalowany przez Grassiego przedstawia Anetkę jako rysowniczkę ze szkicownikiem i grafionem w dłoniach, zamierzającą uwiecznić otaczający ją pejzaż.
Anna Tyszkiewiczówna (1779 – 1867), zwaną Anetką, była najpierw żonę Aleksandra Stanisława Potockiego, dziedzica Wilanowa, a po rozwodzie z nim poślubiła Stanisława Dunin-Wąsowicza, uczestnika wojen napoleońskich i powstania listopadowego.
Ujmowała urokiem i inteligencją. W warszawskich XVIII-wiecznych salonach słynęła z ciętego języka i błyskotliwej konwersacji. Prowadziła też własny salon przy Krakowskim Przedmieściu, w którym bywali m.in. Józef Chłopicki, Dezydery Chłapowski, Edward Raczyński. Uważano ją także za znawczynię i uzdolnioną projektantkę założeń parkowych w stylu angielskim i architektury ogrodowej. Przy jej udziale powstały krajobrazowe parki w Natolinie, Mokotowie i małopolskim Zatorze.