Reklama

Aneta Wiewiórowska-Domagalska: Wiosenna zima polskich konsumentów

Wyroki TSUE pokazują, jak zwiększył się jego wpływ na polskie prawo cywilne materialne i proces.

Publikacja: 10.01.2024 02:00

Aneta Wiewiórowska-Domagalska: Wiosenna zima polskich konsumentów

Foto: Tomasz Warszewski/AdobeStock

Ostatnie tygodnie 2023 r. przyniosły wysyp rozstrzygnięć TSUE w polskich sprawach o kredyty konsumenckie, nie tylko frankowe. 23 grudnia ukazał się wyrok C-321/22 Provident Polska S.A., 7 grudnia wyrok C-140/22 mBank, 11 grudnia postanowienie C-756/22 Bank Millenium, a 14 grudnia wyrok C-28/22 Syndyk masy upadłości Getin Noble Bank S.A.

Wbrew temu, co można było usłyszeć w mediach, nie przyniosły one przełomów – te nie występują zresztą często w konsumenckim orzecznictwie TSUE. Orzeczenia pokazały raczej, jak utrwalone jest stanowisko Trybunału w kwestiach konsumenckich, a przewidywanie, choćby kierunkowe, treści jego rozstrzygnięć nie nastręcza dużych problemów. Orzeczenia porządkują stan prawny w Polsce, ws. skutecznego stosowania prawa konsumenckiego i wyznaczają granice swobody, a także obowiązki sądów w sprawach konsumenckich.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Rzecz o prawie
Mikołaj Małecki: Kazus posła Berkowicza. Pomyłka, kradzież czy oszukanie kasy?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Rzecz o prawie
Agata Łukaszewicz: Bój o wymiar sprawiedliwości trwa
Rzecz o prawie
Przemysław Leśniak: Czy służby specjalne mogą wyłudzić sądową zgodę na kontrolę operacyjną?
Rzecz o prawie
Maciej Krzyżanowski: Każdy sędzia orzeka w imieniu obywateli
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Rzecz o prawie
Jacek Dubois: Dekalog Dershowitza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama