Odpowiedzi m.in. na te pytanie starają się udzielić autorzy czwartej już edycji badania „The 2015 Deloitte Millennial Survey. Mind the gaps" przygotowanym prze4z firmę doradczą Deloitte. Przygotowana analiza miała na celu zidentyfikowanie różnic w postrzeganiu działalności biznesu oraz wpływu firm na społeczeństwo w porównaniu z wyznawanymi przez młodych ludzi ideałami (oczekiwania pokolenia Y versus stan faktyczny wg. pokolenia Y).
Czego możemy się z niego dowiedzieć? Przeprowadzone badanie dotyczyło czterech obszarów, które zostały poddane ocenie przez osoby z pokolenia Y. Pierwszy z nich to tzw. luka intencyjna (intention gap), czyli świadomy wpływ firm na społeczność a oczekiwania młodych ludzi. Drugi to luka przywódcza (leadership gap), co rozumiane jest jako koncentracja na ludziach a nacisk na wynik. Kolejnym z nich jest tzw. „impact gap" czyli luka pomiędzy oczekiwaniami dotyczącymi wpływu biznesu na społeczeństwo, rozwój gospodarczy, ochronę środowiska, rozwiązywanie problemów świata etc, a tym jakie jest rzeczywiste oddziaływanie biznesu. Ostatni punkt to „confidence gap", czyli jakie jest indywidualne poczucie komfortu pracownika, czynniki zadowolenia, różnice w definicji satysfakcji w pracy, cele rozwoju zawodowego i awansu; równice pomiędzy mężczyznami a kobietami.
- Badanie pokazało wyraźnie, że pokolenie Y nie ma złudzeń, co do zbyt małej roli, którą dziś w życiu społecznym odgrywa biznes. 73 proc. reprezentantów tej generacji wierzy, że ma on pozytywny wpływ na społeczeństwo. Z drugiej strony 75 proc. uważa, że firmy skupiają się przede wszystkim na własnych interesach, zamiast przyczyniać się do poprawy sytuacji ogółu – wskazuje Jacek Kuchenbeker, Starszy Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Deloitte, a także ekspert w zespole Sustainability Services Central Europe.
- Co ciekawe, o pozytywnym wpływie biznesu, w większym stopniu przekonani są młodzi ludzie z rynków wschodzących, gdzie taką odpowiedź wybrało 82 proc. badanych. W krajach rozwiniętych było to o 20 p.p. mniej – wyjaśnia.
Przedstawiciele pokolenia Y przyznają, że biznes bierze udział w rozwiązywaniu ważnych kwestii społecznych, ale mają wątpliwości co do motywacji tych działań. Jedynie 52 proc. ankietowanych określiło zachowanie środowisk biznesowych, jako etyczne. Opinia młodych mieszkańców krajów rozwiniętych była pod tym względem znacznie bardziej krytyczna niż w krajach rozwijających się (odpowiednio 41 i 61 proc.).