Reklama
Rozwiń

Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują

Pracownicy mają sprecyzowane wyobrażenie, jakie cechy powinien mieć idealny pracodawca. Nie zawsze udaje się go jednak znaleźć na regionalnym rynku.

Publikacja: 14.07.2025 04:59

Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują

Foto: Adobe Stock

- To dla firm sygnał, że w regionach, w których najważniejsze dla pracowników cechy (np. atrakcyjne wynagrodzenie) są rzadkością, istnieje ogromny potencjał dla nowych inwestycji w sektory, które są w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Mogłoby to nie tylko przyciągnąć talenty, ale także stymulować rozwój gospodarczy tych obszarów. – uważa Mateusz Żydek z Randstad, komentując regionalne wyniki badania Randstad Employer Brand Research 2025.

Foto: Paweł Krupecki

Jakie cechy powinien mieć idealny, atrakcyjny pracodawca

Lista cech idealnego pracodawcy jest klarowna. Powinien przede wszystkim oferować atrakcyjną płacę i bonusy (71 proc.), stworzyć przyjazną atmosferę w pracy (63 proc.), zaoferować stabilne zatrudnienie (61 proc.) oraz nie przeszkadzać pracownikom w ich równowadze pomiędzy życiem zawodowym i osobistym (56 proc.). Respondenci zwracają także uwagę na tempo rozwoju kariery (55 proc.) oraz na to, że firma (instytucja) zapewnia równe szanse pracownikom bez względu na wiek, płeć czy pochodzenie (51 proc.) Dla czterech z dziesięciu ankietowanych były to także: dobra sytuacja finansowa firmy czy instytucji oraz reputacja, jaką się cieszy Jednak w poszczególnych regionach katalog czynników idealnego pracodawcy jest różny.

– Mimo że pracownicy preferowaliby pracodawców oferujących konkurencyjne wynagrodzenie czy odpowiednią kulturę organizacyjną, to struktura lokalnego biznesu i dysproporcje w ofertach firm często skłaniają ich do wyboru pracy w stabilnych przedsiębiorstwach, działających w sektorach o długiej tradycji na regionalnym rynku i cieszących się dobrą reputacją. To zjawisko podkreśla wciąż istotną rolę doświadczeń i opinii krążących wśród lokalnych społeczności, które kształtują ocenę pracodawców – dodaje Mateusz Żydek. Jego zdaniem niewielkie dostosowanie oferty do oczekiwań może znacząco wpłynąć na atrakcyjność pracodawcy, przyciągnięcie talentów oraz poprawienie sytuacji na lokalnych rynkach, na których coraz częściej brakuje odpowiednich pracowników.

Jak różnią się lokalne oczekiwania pracowników?

W Polsce południowej (dolnośląskie, małopolskie, opolskie, śląskie) największym uznaniem cieszą się: branża elektroniczna i elektrotechniczna (58 proc.) oraz motoryzacyjna (56 proc.) oraz AGD (51 proc.), a także produkująca komponenty motoryzacyjne (50 proc.). Lider w tej części kraju cieszy się opinią: dobrze płacącego, z dobrą reputacją, zapewniającego równość szans, dającego możliwość rozwoju kariery oraz stabilność zatrudnienia.

Reklama
Reklama

W centrum kraju (mazowieckie, łódzkie i świętokrzyskie) szczególnie wysoko ocenia się sektor budownictwa (59 proc.) i HR (52 proc.), a także AGD. Budownictwu przede wszystkim przypisuje się dobrą sytuację finansową firm, stabilność zatrudnienia, zapewnienie równych szans i dopiero na czwartym miejscu – atrakcyjne wynagrodzenie.

W regionie wschodnim (lubelskie, podkarpackie, podlaskie) liderami są firmy z branży chemicznej (59 proc.) i energetycznej (58 proc.), a w zachodniej części kraju zwraca uwagę silna pozycja sektora e-commerce (53 proc.) i sektora farmaceutyczno-kosmetycznego (48 proc.). Plusami branży chemicznej są według ankietowanych: równe szanse dla wszystkich pracowników, dobra reputacja i sytuacja finansowa, stabilność zatrudnienia i możliwość rozwoju kariery.

Pracownicy północnej Polski (pomorskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) wskazują atrakcyjność sektora surowców i paliw (44 proc.) oraz bankowości i ubezpieczeń (42 proc.). Pierwszej branży przypisują: dobrą sytuację finansową, stabilność zatrudnienia, niezłą reputację, zapewnienie równych szans i atrakcyjne warunki finansowe.

W regionie zachodnim (kujawsko-pomorskie, lubuskie i wielkopolskie) top sektory tworzą: e-commerce (53 proc.), branża farmaceutyczno-kosmetyczna (48 proc.) i energetyczna (46 proc.). Pierwszą pracownicy oceniają jako: z dobrą sytuacją finansową, zapewniającą równe szanse, dającą stabilne zatrudnienie, z dobrą reputacją i przyjazną atmosferą w firmach. Atrakcyjne wynagrodzenie – jako wyróżnik znalazło się dopiero przy opisie sektora energetycznego.

– Niepokojąca jest sytuacja we wschodniej Polsce. Większość docenianych przez pracowników sektorów, szczególnie tych oferujących atrakcyjne wynagrodzenie i przyjazną atmosferę pracy, jest w zasadzie nieobecna w lokalnej gospodarce tych regionów. Pracownicy z tych województw wyraźnie dostrzegają niedostateczną odpowiedź lokalnych firm na ich najważniejsze potrzeby. Porównując się z pracownikami z regionów bardziej uprzemysłowionych i z większą różnorodnością sektorów, zauważają również wpływ tych sektorów na rozwój gospodarczy i społeczny, co pogłębia poczucie dysproporcji – dodaje Mateusz Żydek. Jego zdaniem rozbieżność między oczekiwaniami a ofertą sugeruje, że firmy muszą intensywniej analizować potrzeby swoich obecnych i potencjalnych pracowników, aby budować bardziej efektywne strategie rekrutacyjne i retencyjne. 

- To dla firm sygnał, że w regionach, w których najważniejsze dla pracowników cechy (np. atrakcyjne wynagrodzenie) są rzadkością, istnieje ogromny potencjał dla nowych inwestycji w sektory, które są w stanie sprostać tym oczekiwaniom. Mogłoby to nie tylko przyciągnąć talenty, ale także stymulować rozwój gospodarczy tych obszarów. – uważa Mateusz Żydek z Randstad, komentując regionalne wyniki badania Randstad Employer Brand Research 2025.

Jakie cechy powinien mieć idealny, atrakcyjny pracodawca

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Rynek pracy
Milenialsi najczęściej myślą o zmianie pracy
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Rynek pracy
Specjalista z kompetencjami AI łatwiej znajdzie pracę i więcej zarobi
Rynek pracy
„FAZ”: Dlaczego Polacy nie chcą już pracować w Niemczech?
Rynek pracy
Dobra sytuacja na rynku pracy w USA może zniechęcić Fed do cięcia stóp
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama