Reklama

Ekspert: sprzedaż mieszkań wciąż słaba, bo czekanie z decyzją się opłaca

Deweloperzy zorientowali się, że ich głównymi klientami są nabywcy kredytowi, bo najzamożniejsi wolą kupować za granicą, a flipperzy wyparowali. Przybywa więc lokali w segmencie popularnym – mówi Marek Wielgo, analityk portalu Rynekpierwotny.pl.

Publikacja: 14.07.2025 08:59

Marek Wielgo, analityk portalu Rynekpierwotny.pl

Marek Wielgo, analityk portalu Rynekpierwotny.pl

Foto: Mat. prasowe

Jesteśmy w środku sezonu publikacji wyników sprzedaży mieszkań przez deweloperów z rynku kapitałowego, dane o popycie i podaży w największych miastach publikują też ośrodki analityczne. W kwietniu spadły stawki WIBOR, a w maju doszło do cięcia stóp przez RPP – ale w danych zmiany jakościowej nie widać...

Zacznijmy od sprzedaży mieszkań, bo to deweloperów najbardziej nurtuje. Mieliśmy pierwszą obniżkę stóp w maju, przy czym ona była spodziewana, więc stawki WIBOR zaczęły spadać już w kwietniu. O ile kwietniowa sprzedaż mieszkań była jeszcze bardzo kiepska, to w maju w największych miastach wystrzeliła w górę. Wtedy komentowałem, że za wcześnie, by mówić o tym, że popyt jest już na fali wznoszącej. Niestety, w czerwcu to się potwierdziło, przyszły spadki sprzedaży. Dlaczego tak się stało, skoro mieliśmy pierwszą po długiej przerwie obniżkę stóp i poprawę dostępności kredytów?

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Nieruchomości
Inwestorzy parków handlowych nie powiedzieli ostatniego słowa
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Nieruchomości
Echo Investment sprzedało centrum handlowe Libero za 103 mln euro
Nieruchomości
BPI Real Estate Poland kupuje biurowiec w Warszawie. Mogą tu powstać mieszkania
Nieruchomości
Jak się zmieniają nastroje na rynku mieszkań? Kto odpowiada za patodeweloperkę?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Sieć parków handlowych Vendo w Polsce sprzedana za 1,3 mld zł
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama