Według danych rosyjskiego urzędu statystycznego – Rosstatu – bezrobocie w Rosji utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie 3,9 proc. Poprzedni minimalny poziom 4 proc. zanotowano w kwietniu. W minionym roku średnia miesięczna stopa bezrobocia wyniosła 4,8 proc.
W lipcu 2,9 mln osób w wieku 15 lat i więcej było zarejestrowanych jako bezrobotne. Średnia wieku bezrobotnych wynosiła 35,8 roku. W tym udział osób młodych do 25. roku życia stanowił 26,3 proc., osób w wieku 50 lat i więcej – 19,6 proc. – pisze „Kommiersant”.
Rosstat informuje też, że do końca lipca zarejestrowanych było 800 tys. bezrobotnych, z czego 700 tys. miało status bezrobotnych, w tym 500 tys. pobierało zasiłek dla bezrobotnych. Według Rosstatu w lipcu 2022 r. w Rosji było 75 mln osób w wieku produkcyjnym, który w federacji liczy się od 16. roku życia.
Oficjalne dane stoją w sprzeczności z informacjami z rynku. W środę „Kommiersant” opisał sytuację w sektorze reklamy. Wraz z wyjściem z Rosji zachodnich firm rynek ten gwałtownie się skurczył. Od marca do lipca trwała fala zwolnień: 57 proc. agencji zredukowało część personelu, z czego 46 proc. zwolniło połowę ludzi, a pozostałym obniżyło pensję o połowę. „W kwietniu–maju agencje zredukowały personel nawet o połowę, w czerwcu–lipcu o kolejne 25 proc., a od jesieni spodziewamy się kolejnej fali zwolnień na rynku jako całości” – mówi Jelena Burenok, dyrektor HR grupa Igronik. Szacuje udział wynagrodzeń w kosztach agencji reklamowej na około 40 proc., łącznie ze składkami na ubezpieczenie społeczne.