Smartfony sprawiają, że praktycznie są cały czas online. Trzeba tylko umiejętnie wykorzystać komunikację poprzez te portale, pamiętając, że młodzi ludzie szukają w internecie przede wszystkim rozrywki.

Nie zachęcają ich więc klasyczne ogłoszenia o pracę. Trzeba przygotować mocną „zaczepkę", dzięki której wejdą na konkretną treść. Ona zaś nie może być nudna i powinna spełniać standardy młodzieżowego języka oraz trendów w tym środowisku. Przykład? Proszę bardzo: „Hajs na wypady na miasto" albo „Ciuszki na wyciągnięcie ręki". Wchodząc w daną reklamę, łączą się z konkretną ofertą finansową, która dopiero w następnej kolejności prowadzi ich do opisu pracy, jaką mieliby wykonać, aby zarobić swój „hajs". W przypadku rekrutacji stałych bądź też masowych dobrym rozwiązaniem jest utworzenie tzw. fake'owego profilu na kilku portalach. Chodzi o przygotowanie materiału, który zachęci młodych do jego lajkowania.

Do tego potrzebny jest moderator, który stale będzie wrzucał nowe treści i systematycznie odpowiadał na komentarze. W ten sposób można powoli zdobywać coraz więcej obserwatorów, analizować ich reakcje, profile i na bieżąco zmieniać treści. Po uzyskaniu masy krytycznej lajków można przejść do konkretów i zacząć przedstawiać właściwe informacje związane z podjęciem pracy zawodowej w danej dziedzinie. Np. w branży call center tworzymy profil ze śmiesznymi czy też głupimi telefonicznymi rozmowami z klientami. Wciągamy młodzież w dyskusje, jak bardzo denerwuje ludzi sztuczne zachowanie konsultantów dzwoniących do klientów lub też jak bardzo „pokręceni" są klienci, którzy telefonują na infolinie z głupimi pytaniami. Im więcej takich „LOL" przykładów, tym więcej uzyskamy share'ów, a dzięki nim kolejnych lajkujacych. W ten sposób pokażemy, że praca „na słuchawce" może stanowić ciekawą rozrywkę, za którą jeszcze dostaje się „hajs". Warto też pamiętać, że pokolenie „Z" woli pisać, niż dzwonić i rozmawiać. Taka komunikacja jest dla młodych znacznie łatwiejsza niż rozmowa ze starszą osobą.

Bartłomiej Piwnicki, założyciel i dyrektor zarządzający firmy doradczej UBP Consulting z wieloletnim doświadczeniem w rekrutacji specjalistów i menedżerów