Pod­czas gdy w więk­szo­ści branż to spe­cja­li­sta mar­twi się, jak sku­tecz­nie do­trzeć do pra­co­daw­cy, w IT to same fir­my i agen­cje re­kru­ta­cyj­ne szu­ka­ją spo­so­bów na kon­takt z do­bry­mi kan­dy­da­ta­mi.

– I bę­dą to ro­bić także w tym ro­ku, gdyż aż 68 proc. fir­m IT pla­nu­je re­kru­to­wać no­wych pra­cow­ni­ków –wy­ni­ka z naj­now­szych ba­dań PMR Re­se­arch, prze­pro­wa­dzo­nych na zle­ce­nie agen­cji za­trud­nie­nia Adec­co Po­land. An­na Wi­cha, dy­rek­tor ge­ne­ral­na spół­ki,  pod­kre­śla, że roz­wo­jo­wi branży IT (a więc i po­py­to­wi na spe­cja­li­stów) sprzy­ja­ją in­we­sty­cje w cen­tra usług in­for­ma­tycz­nych i roz­wo­ju opro­gra­mo­wa­nia, któ­re na­sta­wia­ją się na co­raz bar­dziej skom­pli­ko­wa­ne ope­ra­cje. A jak wy­glą­da po­daż? Nie naj­le­piej, sko­ro aż 93 proc. spośród uczest­ni­czą­cych w ba­da­niu 102 firm IT przy­zna­ło, że w 2011 mia­ło trud­no­ści ze zna­le­zie­niem pra­cow­ni­ków.

W tym ro­ku pro­ble­my bę­dą po­dob­ne, tak samo jak li­sta naj­bar­dziej po­szu­ki­wa­nych przez fir­my spe­cja­li­stów – otwie­ra­ją ją pro­gra­mi­ści, któ­rych chce za­trud­niać pra­wie po­ło­wa firm IT. Ko­lej­ne miej­sca zaj­mu­ją han­dlow­cy (cho­dzi o lu­dzi z do­świad­cze­niem w IT i od­po­wied­ni­mi kon­tak­ta­mi), spe­cja­li­ści ds. wdro­żeń i te­ste­rzy, któ­rych po­szu­ku­je np. szyb­ko roz­wi­ja­ją­ca się branża gier kom­pu­te­ro­wych.

Jak pod­kre­śla An­na Wi­cha, po­pyt na do­brych spe­cja­li­stów IT jest tak du­ży i trud­ny do za­spo­ko­je­nia, że fir­my w ne­go­cja­cjach pła­co­wych są tu du­żo bar­dziej ela­stycz­ne niż w in­nych branżach.

Dla­cze­go tak trud­no zna­leźć do­brych spe­cja­li­stów? Bo ci zwy­kle ma­ją już pra­cę, więc nie za­glą­da­ją na por­ta­le re­kru­ta­cyj­ne ani na stro­ny firm, gdzie swe ofer­ty pu­bli­ku­je więk­szość pra­co­daw­ców. Prę­dzej już wej­dą na któ­reś z fo­rów spo­łecz­no­ścio­wych, gdzie (jak np. na Lin­ke­dIn czy Gol­den­Li­ne) two­rzą się te­ma­tycz­ne gru­py dys­ku­syj­ne. Sku­tecz­nym spo­so­bem re­kru­ta­cji mo­że być zle­ce­nie usług spe­cja­li­stycz­nej agen­cji, która ma swoją bazę kandydatów. Na razie z ich usług korzysta 56 proc. pra­co­daw­ców w IT.