Polscy studenci szukają w pierwszej pracy stabilności, szacunku i 3,1 tys. zł pensji.

Polscy studenci chcieliby w pierwszej pracy zarabiać prawie 3,1 tys. zł brutto. To ponad sto złotych więcej niż w ubiegłym roku.

Publikacja: 17.05.2014 15:49

Polscy studenci szukają w pierwszej pracy stabilności, szacunku i 3,1 tys. zł pensji.

Foto: Fotorzepa, Wojciech Jakubowski

Tak jak wtedy, średnią podwyższyły oczekiwania przyszłych absolwentów kierunków informatycznych i medycznych- wynika z najnowszych badań firmy doradczej Universum, która zebrała tam opinie 23,5 tys. studentów.

Wzrost oczekiwań finansowych młodych Polaków autorzy badania uznają za optymistyczny sygnał potwierdzający poprawę koniunktury w gospodarce. Jednak ten optymizm jest na razie dość kruchy, a w opiniach polskich studentów wciąż widać efekty kryzysu na rynku pracy.

Nadal jako swoje cele zawodowe najczęściej (65 proc.) wskazują stabilne zatrudnienie i osiągnięcie pozycji eksperta (także kojarzonej ze stabilnością). W tym roku wymieniano je nawet częściej niż w ubiegłorocznym badaniu.

Na pięć lat albo i dłużej

Tę potrzebę stabilności widać też w planach związania się na dłużej z pierwszym pracodawcą- ponad czterech na dziesięciu młodych Polaków chciałaby się z nim związać na co najmniej pięć lat.

Z kolei oczekiwana pierwsza płaca wprawdzie wzrosła, ale tylko o 1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a więc poniżej inflacji. Co więcej,  nasze 3,1 tys zł brutto to jeden z najniższych poziomów oczekiwań płacowych studentów w Europie- podkreśla Tomasz Krzywicki, szef Universum w Polsce, dodając, że młodzi ludzie na Zachodzie pierwsze lata po studiach chcą wykorzystać na poszukiwania na rynku pracy i rzadziej oczekują wtedy stabilności. Na czele listy celów zawodowych często wskazują work-life balance, czyli równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Częściej też ich celem zawodowym jest osiągnięcie stanowiska menedżerskiego i zarządzanie zespołem, które u nas plasuje się na końcu listy- nawet jeśli w tym roku nieco więcej młodych Polaków (16 proc.) wskazało karierę menedżera jako swój cel zawodowy. Wzrósł też lekko odsetek tych, którzy chcieliby się realizować w karierze międzynarodowej.

Mogą mniej szkolić, ale niech szanują

Tomasz Krzywicki zwraca jednak uwagę na zmiany w opiniach dotyczących czynników, które decydują o atrakcyjności pracodawcy. Co prawda nadal polscy studenci najbardziej cenią firmy, które obok stabilności zapewnią im dobry start ( a konkretnie dobre referencje) do przyszłej kariery i pomogą zdobyć wysokie zarobki w przyszłości. Są one kluczowe dla ponad połowy badanych. Jednak rośnie też znaczenie atmosfery i kultury organizacyjnej firm.

W tym roku wśród najważniejszych atrybutów atrakcyjnego pracodawcy młodzi Polacy wskazali szacunek dla pracowników i przyjazne środowisko pracy. Zwraca na to uwagę ponad połowa badanych, o jedną siódmą więcej niż w ubiegłym roku. Spadło natomiast znaczenie profesjonalnych szkoleń i możliwości rozwoju, które poprzednio były kluczowym atutem firm. -W tym roku aż pięć z dziesięciu najważniejszych czynników decydujących o atrakcyjności pracodawcy jest związanych z ludźmi i kulturą organizacyjną- podkreśla Tomasz Krzywicki.

Młodzi szukają liderów

Polscy studenci większą uwagę zwracają teraz np. na liderów, którzy wspierają rozwój pracowników (ten atut wskazuje co trzeci z badanych) oraz na docenianie wyników pracy. Wśród atrybutów związanych z wizerunkiem firmy nadal na czele jest jej prestiż i dynamiczny rozwój, ale najbardziej wzrosło znaczenie inspirującej kadry menedżerskiej. Docenia to już ponad jedna piąta studentów.

Zdaniem szefa Universum, takie podejście oznacza nowe wyzwania dla pracodawców- muszą się liczyć z tym, że młodzi ludzie coraz więcej wiedzą, co się dzieje w ich firmie. Zdobywanie informacji ułatwiają portale społecznościowe - prawie czterech na dziesięciu badanych twierdzi, że informacje o pracodawcach zdobyło właśnie tam. Co ciekawe, tyle samo wskazuje, że źródłem informacji była dla nich... reklama w telewizji, gdzie firmy raczej rzadko promują się jako pracodawcy.

Badanie opinii jest dla Universum podstawą do przygotowania  rankingu najbardziej atrakcyjnych pracodawców. W tym roku tytuły Idealnego Pracodawcy zdobyli: Google Poland doceniony przez studentów kierunków biznesowych, ekonomicznych oraz IT, Skanska w kategorii Inżynieria, EY -numer jeden dla prawników, Bayer – w kategorii nauki ścisłe W dwóch kategoriach wygrały krajowe firmy Enel-Med- uznali za idealnego pracodawcę studenci medycyny i farmacji, zaś TVN jest najlepszą firmą w oczach studentów kierunków humanistycznych.

Rynek pracy
Kogo szukają pracodawcy? Rośnie liczba wolnych miejsc pracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rynek pracy
Coraz więcej niepracujących przypada na pracujących. W tych regionach jest najgorzej
Rynek pracy
Coraz więcej pracujących cudzoziemców. Najwięcej jest ich na Mazowszu
Rynek pracy
Listopadowe dane z rynku pracy w USA nieco lepsze od prognoz
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Rynek pracy
Czy strategia migracyjna zatrzyma boom w budownictwie