Reklama

Polscy studenci szukają w pierwszej pracy stabilności, szacunku i 3,1 tys. zł pensji.

Polscy studenci chcieliby w pierwszej pracy zarabiać prawie 3,1 tys. zł brutto. To ponad sto złotych więcej niż w ubiegłym roku.

Publikacja: 17.05.2014 15:49

Polscy studenci szukają w pierwszej pracy stabilności, szacunku i 3,1 tys. zł pensji.

Foto: Fotorzepa, Wojciech Jakubowski

Tak jak wtedy, średnią podwyższyły oczekiwania przyszłych absolwentów kierunków informatycznych i medycznych- wynika z najnowszych badań firmy doradczej Universum, która zebrała tam opinie 23,5 tys. studentów.

Wzrost oczekiwań finansowych młodych Polaków autorzy badania uznają za optymistyczny sygnał potwierdzający poprawę koniunktury w gospodarce. Jednak ten optymizm jest na razie dość kruchy, a w opiniach polskich studentów wciąż widać efekty kryzysu na rynku pracy.

Nadal jako swoje cele zawodowe najczęściej (65 proc.) wskazują stabilne zatrudnienie i osiągnięcie pozycji eksperta (także kojarzonej ze stabilnością). W tym roku wymieniano je nawet częściej niż w ubiegłorocznym badaniu.

Na pięć lat albo i dłużej

Tę potrzebę stabilności widać też w planach związania się na dłużej z pierwszym pracodawcą- ponad czterech na dziesięciu młodych Polaków chciałaby się z nim związać na co najmniej pięć lat.

Z kolei oczekiwana pierwsza płaca wprawdzie wzrosła, ale tylko o 1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a więc poniżej inflacji. Co więcej,  nasze 3,1 tys zł brutto to jeden z najniższych poziomów oczekiwań płacowych studentów w Europie- podkreśla Tomasz Krzywicki, szef Universum w Polsce, dodając, że młodzi ludzie na Zachodzie pierwsze lata po studiach chcą wykorzystać na poszukiwania na rynku pracy i rzadziej oczekują wtedy stabilności. Na czele listy celów zawodowych często wskazują work-life balance, czyli równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Reklama
Reklama

Częściej też ich celem zawodowym jest osiągnięcie stanowiska menedżerskiego i zarządzanie zespołem, które u nas plasuje się na końcu listy- nawet jeśli w tym roku nieco więcej młodych Polaków (16 proc.) wskazało karierę menedżera jako swój cel zawodowy. Wzrósł też lekko odsetek tych, którzy chcieliby się realizować w karierze międzynarodowej.

Mogą mniej szkolić, ale niech szanują

Tomasz Krzywicki zwraca jednak uwagę na zmiany w opiniach dotyczących czynników, które decydują o atrakcyjności pracodawcy. Co prawda nadal polscy studenci najbardziej cenią firmy, które obok stabilności zapewnią im dobry start ( a konkretnie dobre referencje) do przyszłej kariery i pomogą zdobyć wysokie zarobki w przyszłości. Są one kluczowe dla ponad połowy badanych. Jednak rośnie też znaczenie atmosfery i kultury organizacyjnej firm.

W tym roku wśród najważniejszych atrybutów atrakcyjnego pracodawcy młodzi Polacy wskazali szacunek dla pracowników i przyjazne środowisko pracy. Zwraca na to uwagę ponad połowa badanych, o jedną siódmą więcej niż w ubiegłym roku. Spadło natomiast znaczenie profesjonalnych szkoleń i możliwości rozwoju, które poprzednio były kluczowym atutem firm. -W tym roku aż pięć z dziesięciu najważniejszych czynników decydujących o atrakcyjności pracodawcy jest związanych z ludźmi i kulturą organizacyjną- podkreśla Tomasz Krzywicki.

Młodzi szukają liderów

Polscy studenci większą uwagę zwracają teraz np. na liderów, którzy wspierają rozwój pracowników (ten atut wskazuje co trzeci z badanych) oraz na docenianie wyników pracy. Wśród atrybutów związanych z wizerunkiem firmy nadal na czele jest jej prestiż i dynamiczny rozwój, ale najbardziej wzrosło znaczenie inspirującej kadry menedżerskiej. Docenia to już ponad jedna piąta studentów.

Zdaniem szefa Universum, takie podejście oznacza nowe wyzwania dla pracodawców- muszą się liczyć z tym, że młodzi ludzie coraz więcej wiedzą, co się dzieje w ich firmie. Zdobywanie informacji ułatwiają portale społecznościowe - prawie czterech na dziesięciu badanych twierdzi, że informacje o pracodawcach zdobyło właśnie tam. Co ciekawe, tyle samo wskazuje, że źródłem informacji była dla nich... reklama w telewizji, gdzie firmy raczej rzadko promują się jako pracodawcy.

Badanie opinii jest dla Universum podstawą do przygotowania  rankingu najbardziej atrakcyjnych pracodawców. W tym roku tytuły Idealnego Pracodawcy zdobyli: Google Poland doceniony przez studentów kierunków biznesowych, ekonomicznych oraz IT, Skanska w kategorii Inżynieria, EY -numer jeden dla prawników, Bayer – w kategorii nauki ścisłe W dwóch kategoriach wygrały krajowe firmy Enel-Med- uznali za idealnego pracodawcę studenci medycyny i farmacji, zaś TVN jest najlepszą firmą w oczach studentów kierunków humanistycznych.

Tak jak wtedy, średnią podwyższyły oczekiwania przyszłych absolwentów kierunków informatycznych i medycznych- wynika z najnowszych badań firmy doradczej Universum, która zebrała tam opinie 23,5 tys. studentów.

Wzrost oczekiwań finansowych młodych Polaków autorzy badania uznają za optymistyczny sygnał potwierdzający poprawę koniunktury w gospodarce. Jednak ten optymizm jest na razie dość kruchy, a w opiniach polskich studentów wciąż widać efekty kryzysu na rynku pracy.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Rynek pracy
Co dwudziesty pracownik w Polsce to Ukrainiec, co trzynasty – cudzoziemiec
Rynek pracy
W Europie pracuje się coraz lepiej, choć wciąż niezbyt zdrowo
Rynek pracy
Polscy szefowie dopiero uczą się budować osobistą markę
Rynek pracy
Małe szanse na skrócenie kolejek do lekarzy
Rynek pracy
Weto Karola Nawrockiego może utrudnić życie polskim firmom i pracownikom z Ukrainy
Reklama
Reklama