Walka o zerową akcyzę na cydr. To pomoże producentom i rolnikom

Producenci zapowiadają, że są w stanie szybko podwoić produkcję, na czym zyskaliby także rolnicy.

Publikacja: 01.03.2024 03:00

Zerowa akcyza na cydr pomoże rolnikom

Zerowa akcyza na cydr pomoże rolnikom

Foto: Bloomberg

Polska jest trzecim na świecie i największym w Europie producentem jabłek, jednak jego przetwarzanie na cydr zdecydowanie nam nie idzie. Produkcja cydru wynosi ok. 6 mln litrów rocznie, podczas gdy w przypadku piwa to ok. 40 mln hektolitrów. Widać więc prawdziwą przepaść, także wynikającą z korzystniejszego opodatkowania.

Producenci walczą więc o zerową akcyzę na cydr. 29 lutego wysłali w tej sprawie kolejne pismo do Ministerstwa Finansów. Poprzedni rząd zapowiedział zniesienie akcyzy, ale zrobił to tuż przed zakończeniem prac Sejmu i ustawa nie została uchwalona.

Budżet da radę z niższą akcyzą na cydr

– Uszczuplenie wpływów do Skarbu Państwa z tytułu akcyzy będzie naprawdę symboliczne, a spodziewany w efekcie zysk gospodarczy bardzo istotny. I to w tym obszarze, który aktualnie potrzebuje dużego wsparcia – przekonuje Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Cydry mają potencjał, zgodnie z szacunkami ilość wytwarzanego cydru w Polsce mogłaby docelowo wzrosnąć do poziomu 50–60 mln litrów w skali roku, redukując problem nadprodukcji jabłek – dodaje.

Czytaj więcej

Wyborczy, nieoczekiwany prezent dla producentów cydru od rządu

Firmy potwierdzają, że zniesienie akcyzy oznaczałoby dla sektora ogromną szansę. Dwa lata temu branża otrzymała zgodę na produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Na sklepowych półkach zadebiutowały cydry arbuzowe, truskawkowe czy brzoskwiniowe. Po latach stagnacji i dramatycznych spadków sytuacja cydrów się zmieniła.

– Pierwszy raz od kilku lat odnotowaliśmy wzrost sprzedaży cydrów. I to w okresie, kiedy inne kategorie spadają – mówi Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group, producent Cydru Dobrońskiego. – Teraz czas na ruch z podatkiem akcyzowym. Pozwoli on zabezpieczyć strategiczny surowiec, dać oddech rolnikom i całej branży, a także zbudować strategiczny dla Polski segment cydrów – dodaje.

Szansa na promocję polskiego cydru

Cydr jest naturalnym produktem niskoprocentowym. Najczęściej wytwarzanym z mocą do 5 proc., zatem często nawet niższą zawartością alkoholu od chociażby piwa. – Produkcja cydru jest przy tym trzy razy droższa od produkcji piwa. Zerowa stawka akcyzy na cydr dałaby impuls do rozwoju polskim producentom – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex, producent Cydru Sadowski. – Z uwagi na ogromny potencjał naszych sadowników moglibyśmy zagospodarować znaczące ilości polskich jabłek i zacząć uczciwie konkurować z zagranicznymi koncernami, które pod postacią „piw smakowych” oferują wyroby „cydropodobne” – dodaje.

Czytaj więcej

Cydr wraca na stoły w wielkim stylu

– My deklarujemy co najmniej podwojenie sprzedaży w ciągu roku i zwielokrotnienie w perspektywie kilku lat, co daje długofalowe korzyści – twierdzi Jakub Nowak, prezes JNT Group.

Branża konsekwentnie powtarza, że obecne przepisy faworyzują piwo. – Przykład? Somersby, które na całym świecie sprzedawane jest jako cydr, w Polsce jest piwem o smaku cydru z zawartością soku jabłkowego na poziomie 1,6 proc., czyli do jego produkcji praktycznie nie jest wykorzystywany polski surowiec, a jeśli już, to w stopniu minimalnym. Produkt obłożony jest niższym podatkiem akcyzowym i można go reklamować w telewizji – mówi Jakub Nowak.

Tego rodzaju produkty są także wykorzystywane jako narzędzie promocji i pretendują do miana lokalnych specjalności. W innych krajach znanych z produkcji jabłek, jak Wielka Brytania czy Francja, cydr jest bardzo popularny. Z kolei kraje, w których strategicznym surowcem są winogrona, wprowadziły zerową stawkę podatku akcyzowego na wino. Tak stało się w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii czy Rumunii.

Czytaj więcej

Polska nie widzi handlu alkoholem w internecie. Jedyny kraj w UE

Popyt na alkohol spada, szczególnie w przypadku wódki, ale także piwa. Najmocniej rosnącą częścią tego segmentu rynku są za to produkty lekkie, z obniżoną zawartością alkoholu lub zupełnie go pozbawione. Widać to również w winach, także musujących. To nowy trend w zwyczajach konsumenckich.

Polska jest trzecim na świecie i największym w Europie producentem jabłek, jednak jego przetwarzanie na cydr zdecydowanie nam nie idzie. Produkcja cydru wynosi ok. 6 mln litrów rocznie, podczas gdy w przypadku piwa to ok. 40 mln hektolitrów. Widać więc prawdziwą przepaść, także wynikającą z korzystniejszego opodatkowania.

Producenci walczą więc o zerową akcyzę na cydr. 29 lutego wysłali w tej sprawie kolejne pismo do Ministerstwa Finansów. Poprzedni rząd zapowiedział zniesienie akcyzy, ale zrobił to tuż przed zakończeniem prac Sejmu i ustawa nie została uchwalona.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rolnictwo
Polska wspomaga wojenną kasę Rosji importując nawozy. Najwięcej w UE
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rolnictwo
Węgry ograniczą import produktów rolnych z Ukrainy. Rosja zadowolona
Rolnictwo
Największy producent wina Rosji w mackach Kremla. Parodia w sądzie
Rolnictwo
Przybywa zboża z Rosji w Europie. Dojrzewa pomysł na cła
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rolnictwo
Putin zawłaszcza jeden z największych agroholdingów w Rosji. To biznes z USA