Cydr wraca na stoły w wielkim stylu

Jako jeden z największych producentów jabłek wiele razy Polska przegapiła szanse wypromowania tego trunku. Ale i tak łapie on teraz drugi oddech.

Publikacja: 05.06.2023 03:00

Cydr wraca na stoły w wielkim stylu

Foto: Adobe Stock

W 2022 r. Polacy wydali na alkohole nieco ponad 48 mld zł, o 10 proc. więcej niż w rok wcześniej, co jest jednak efektem głównie rosnących cen i podwyżek akcyzy. Jak wynika z danych NielsenIQ, cydr cieszy się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży aniżeli alkohole ogółem, choć to nadal nisza.

Nisza, ale szybko rośnie

– Cydr to 0,12 proc. wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. W dobie dwucyfrowej inflacji warto jednak patrzeć na wielkość sprzedaży, aby wnioskować o kondycji kategorii – mówi Anna Wagner, z NielsenIQ. – Tu dynamika nie jest już tak imponująca, bo zwyżkami sterują przede wszystkim rosnące ceny, ale w przeciwieństwie do alkoholi ogółem, których wielkość sprzedaży maleje, cydry wychodzą obronną ręką – dodaje. Podkreśla, że obok wpływu cen w przypadku cydru poprawa dystrybucji miała zdecydowanie pozytywny wpływ na odwrócenie negatywnego trendu, który dotykał tę kategorię. – W rok do roku Polacy wypili o 25 tys litrów cydru więcej. Sezon letni był szczególnie udany, a wielkość sprzedaży cydru rosła o 9,4 proc. – dodaje.

Czytaj więcej

FAO: ceny żywności w maju najniższe od 2 lat

Kategoria nadal jest zdominowana przez klasyczne warianty smakowe, czyli cydry jabłkowe. Na 4 wypijane litry cydru 3 litry stanowią właśnie te jabłkowe. Ale jeszcze do niedawna stanowiły one niemal 90 proc. wypijanych cydrów. Smaki takie jak gruszkowy, porzeczkowy czy arbuzowy mają pozytywny wpływ na rozwój kategorii.

– Te dane pokazują, jak wielkie znaczenie dla rozwoju cydru mają przepisy prawne – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Pozytywne informacje są efektem dwóch decyzji. Jedną z nich była zmiana ustawy, która wprowadziła możliwość produkcji cydrów o smakach i aromatach innych niż jabłkowy – dodaje. Druga zmiana to wyłączenie cydrów zawierających do 5 proc. alkoholu z corocznych podwyżek akcyzy. – Wystarczyło tak niewiele, żeby cydr z kategorii będącej w ostatnich latach liderem spadków stał się taką, która radzi sobie zdecydowanie lepiej niż większość innych alkoholi i ciągle ma potencjał – mówi Magdalena Zielińska.

Te zmiany bardzo szybko zauważyły firmy. – Obserwujemy bardzo pozytywny odbiór przeróżnych wersji smakowych cydru – mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. – Nasi klienci szczególnie chętnie wybierają smak mango, arbuza, brzoskwini czy truskawki – dodaje.

Inni obserwują jeszcze gwałtowniejszy wzrost zainteresowania konsumentów tym trunkiem. – Ubiegłoroczna zmiana prawa spowodowała skokowy wzrost zainteresowania cydrem – mówi Jakub Nowak, prezes firmy JNT. – W branży alkoholowej warianty smakowe stanowią znaczącą część biznesu. To daje kategorii ogromny potencjał, ponieważ po warianty smakowe cydrów chętnie sięgają nowe grupy konsumentów: kobiety i młodzi ludzie w wieku powyżej 20 lat – dodaje.

Wciąż wiele barier

Branża wciąż widzi wiele hamulcowych dla alkoholu, który mógłby stać się ogromną szansa na przetwórstwo jabłek, których plantatorzy miewają okresowe problemy ze zbytem. Przerabianie owoców na cydr byłoby szansą na wyższe zarobki dla producentów. Na razie brak możliwości reklamy, banderole oraz akcyza to największe problemy polskich producentów cydru, z którymi zmagali się od kilku lat. Podkreślają, że przepisy faworyzujące piwo promują potężną konkurencję ze strony browarów. W efekcie rynek jest dosłownie zalany produktami cydropodobnymi, sprzedawanymi jako piwo, a ten oryginalny jest bez szans.

Czytaj więcej

Producenci chipsów pod pręgierzem. Spór o cenę kartofla i krzywdę rolników

– Pod nazwą „napój piwny” produkuje się w Polsce produkty cydropodobne na bazie piwa, które są bezpośrednią konkurencją dla cydrów – mówi Jakub Nowak. – W innych krajach te same marki są sprzedawane jako cydry, gdyż na całym świecie, tylko nie w Polsce, cydr funkcjonuje na takich samych zasadach jak piwo. U nas cydrom postawiono znaczne ograniczenia prawne – dodaje.

Branża ma też inne postulaty. – Widzimy potrzebę zniesienia obowiązku aplikacji banderol na takich warunkach, jak uczyniono to w przypadku piwa – mówi Grzegorz Bartol. – Umożliwi to szerszy dostęp do rynku dla cydrów kraftowych oraz pozwoli na realną możliwość konkurowania z branżą piwowarską – dodaje. W efekcie cydry bez banderol mogłyby być sprzedawane poza wydzielonymi strefami w sklepie i wówczas znajdowałyby się w pobliżu piw smakowych, co ze względu na zbliżony charakter tych napojów ma ogromne znaczenie. Teraz ustawiane są na półce z winem, co bardzo obniża ich szanse na sprzedaż. Wsparciem byłoby zapowiadane przed kilku laty przez premiera Morawieckiego obniżenie akcyzy do zera – twierdzi Grzegorz Bartol.

Analitycy przewidują, że globalnie rynek cydru będzie rósł w kolejnych latach 3–6 proc. rok do roku. Rośnie zainteresowanie cydrami ze względu na ich lekki, niskoalkoholowy i owocowy charakter, w pełni zgodny z aktualnymi trendami.

W 2022 r. Polacy wydali na alkohole nieco ponad 48 mld zł, o 10 proc. więcej niż w rok wcześniej, co jest jednak efektem głównie rosnących cen i podwyżek akcyzy. Jak wynika z danych NielsenIQ, cydr cieszy się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży aniżeli alkohole ogółem, choć to nadal nisza.

Nisza, ale szybko rośnie

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Koncerny spożywcze chcą zarobić na Ozempicu. Pomagają im influencerzy
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży