Wyborczy, nieoczekiwany prezent dla producentów cydru od rządu

Rząd nieoczekiwanie ogłosił zniesienie podatku akcyzowego na cydr z dniem 1 października, a więc tuż przed wyborami. Polscy producenci apelowali o to od wielu lat.

Publikacja: 13.07.2023 16:40

Wyborczy, nieoczekiwany prezent dla producentów cydru od rządu

Foto: Adobe Stock

Mimo, że Polska jest jednym z największych producentów jabłek, od dawna traciła ogromne szanse promocji cydru, który jest bardzo popularny na świecie, choćby w Wielkiej Brytanii. Teraz może się to zmienić w efekcie nowelizacji ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.

Od 1 października 2023 r. akcyza na cydr oraz inne alkohole wytworzone na bazie jabłek i gruszek, zawierające nie więcej niż 5 proc. objętości alkoholu, będzie wynosiła zero złotych. Obecna stawka to 97 zł za hektolitr gotowego wyrobu. Projekt nowelizacji już jest w Sejmie.

- Zerowa stawka akcyzy dla cydru to krok milowy w rozwoju tej kategorii napojów w Polsce. Cydr jest pod ogromną presją piwa, które ma niższą akcyzę i znacznie niższe koszty produkcji. Dodatkowo konkurencyjność piwa wzrasta, ponieważ może ono być reklamowane, a cydr nie, nawet jeśli ma taką samą zawartość alkoholu - mówi Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group.

- Niewątpliwie obniżenie stawki akcyzy na cydr do zera przyczyni się do znacznego zagospodarowania polskich jabłek przez rodzimych producentów. Członkowie ZP PRW [Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa - red.] od lat zabiegali o szeroką promocję cydrów. Produkcja naszych sadowników daje Polsce trzecie miejsce na świecie - mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. - Naturalnym i oczywistym kierunkiem zagospodarowania dobrych jakościowo jabłek jest produkcja cydru. Polskie cydry charakteryzują się znacznie wyższym udziałem owoców niż cydry produkowane w większości krajów europejskich - dodaje podkreślając, że brak obowiązku oznaczania znakami skarbowymi akcyzy to także ukłon w kierunku małych, lokalnych wytwórców, dla których otrzymanie zezwoleń stanowiło wyzwanie logistyczne.

- W Polsce cydr może stać się napojem narodowym. Mamy ku temu wszelkie warunki i warto wykorzystać ten potencjał. Dałoby to możliwość wykorzystania znacznych ilości krajowych jabłek i przyczyniłoby się do rozwiązania problemu ich nadprodukcji - mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. - Miniony rok pokazał, że cydry preferuje coraz więcej konsumentów. Cydr cieszył się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem. Konsumentom odpowiada jego niskoalkoholowy, lekki charakter, zgodny z aktualnymi trendami obserwowanymi nie tylko w Polsce, ale i za granicą - dodaje.

W 2022 r. Polacy wydali na alkohole nieco ponad 48 mld zł, o 10 proc. więcej niż w rok wcześniej, co jest jednak efektem głównie rosnących cen i podwyżek akcyzy. Jak wynika z danych NielsenIQ cydr cieszy się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem, choć jest to nadal niszowa kategoria produktów. To zaledwie 0,12 proc. wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. W przeciwieństwie do kategorii alkoholi ogółem, gdzie wielkość sprzedaży maleje Polacy wypili o 25 tys. litrów cydru więcej niż rok wcześniej, wynika z danych NielsenIQ. Sezon letni był szczególnie udany, gdzie wielkość sprzedaży cydru rosła o 9,4 proc.

Mimo, że Polska jest jednym z największych producentów jabłek, od dawna traciła ogromne szanse promocji cydru, który jest bardzo popularny na świecie, choćby w Wielkiej Brytanii. Teraz może się to zmienić w efekcie nowelizacji ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.

Od 1 października 2023 r. akcyza na cydr oraz inne alkohole wytworzone na bazie jabłek i gruszek, zawierające nie więcej niż 5 proc. objętości alkoholu, będzie wynosiła zero złotych. Obecna stawka to 97 zł za hektolitr gotowego wyrobu. Projekt nowelizacji już jest w Sejmie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kolejne wybiegi Palikota? Ma „nowego” inwestora
Przemysł spożywczy
Skuteczna „koniakowa dyplomacja” Francji
Przemysł spożywczy
Wydarzenie na rynku alkoholi: włoski bitter przejmuje koniak
Przemysł spożywczy
Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”
Przemysł spożywczy
Ceny kawy i kakao biją rekordy. Żywność na świecie znowu drożeje