Wyborczy, nieoczekiwany prezent dla producentów cydru od rządu

Rząd nieoczekiwanie ogłosił zniesienie podatku akcyzowego na cydr z dniem 1 października, a więc tuż przed wyborami. Polscy producenci apelowali o to od wielu lat.

Publikacja: 13.07.2023 16:40

Wyborczy, nieoczekiwany prezent dla producentów cydru od rządu

Foto: Adobe Stock

Mimo, że Polska jest jednym z największych producentów jabłek, od dawna traciła ogromne szanse promocji cydru, który jest bardzo popularny na świecie, choćby w Wielkiej Brytanii. Teraz może się to zmienić w efekcie nowelizacji ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.

Od 1 października 2023 r. akcyza na cydr oraz inne alkohole wytworzone na bazie jabłek i gruszek, zawierające nie więcej niż 5 proc. objętości alkoholu, będzie wynosiła zero złotych. Obecna stawka to 97 zł za hektolitr gotowego wyrobu. Projekt nowelizacji już jest w Sejmie.

- Zerowa stawka akcyzy dla cydru to krok milowy w rozwoju tej kategorii napojów w Polsce. Cydr jest pod ogromną presją piwa, które ma niższą akcyzę i znacznie niższe koszty produkcji. Dodatkowo konkurencyjność piwa wzrasta, ponieważ może ono być reklamowane, a cydr nie, nawet jeśli ma taką samą zawartość alkoholu - mówi Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group.

- Niewątpliwie obniżenie stawki akcyzy na cydr do zera przyczyni się do znacznego zagospodarowania polskich jabłek przez rodzimych producentów. Członkowie ZP PRW [Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa - red.] od lat zabiegali o szeroką promocję cydrów. Produkcja naszych sadowników daje Polsce trzecie miejsce na świecie - mówi Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex. - Naturalnym i oczywistym kierunkiem zagospodarowania dobrych jakościowo jabłek jest produkcja cydru. Polskie cydry charakteryzują się znacznie wyższym udziałem owoców niż cydry produkowane w większości krajów europejskich - dodaje podkreślając, że brak obowiązku oznaczania znakami skarbowymi akcyzy to także ukłon w kierunku małych, lokalnych wytwórców, dla których otrzymanie zezwoleń stanowiło wyzwanie logistyczne.

- W Polsce cydr może stać się napojem narodowym. Mamy ku temu wszelkie warunki i warto wykorzystać ten potencjał. Dałoby to możliwość wykorzystania znacznych ilości krajowych jabłek i przyczyniłoby się do rozwiązania problemu ich nadprodukcji - mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. - Miniony rok pokazał, że cydry preferuje coraz więcej konsumentów. Cydr cieszył się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem. Konsumentom odpowiada jego niskoalkoholowy, lekki charakter, zgodny z aktualnymi trendami obserwowanymi nie tylko w Polsce, ale i za granicą - dodaje.

W 2022 r. Polacy wydali na alkohole nieco ponad 48 mld zł, o 10 proc. więcej niż w rok wcześniej, co jest jednak efektem głównie rosnących cen i podwyżek akcyzy. Jak wynika z danych NielsenIQ cydr cieszy się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem, choć jest to nadal niszowa kategoria produktów. To zaledwie 0,12 proc. wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. W przeciwieństwie do kategorii alkoholi ogółem, gdzie wielkość sprzedaży maleje Polacy wypili o 25 tys. litrów cydru więcej niż rok wcześniej, wynika z danych NielsenIQ. Sezon letni był szczególnie udany, gdzie wielkość sprzedaży cydru rosła o 9,4 proc.

Mimo, że Polska jest jednym z największych producentów jabłek, od dawna traciła ogromne szanse promocji cydru, który jest bardzo popularny na świecie, choćby w Wielkiej Brytanii. Teraz może się to zmienić w efekcie nowelizacji ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej.

Od 1 października 2023 r. akcyza na cydr oraz inne alkohole wytworzone na bazie jabłek i gruszek, zawierające nie więcej niż 5 proc. objętości alkoholu, będzie wynosiła zero złotych. Obecna stawka to 97 zł za hektolitr gotowego wyrobu. Projekt nowelizacji już jest w Sejmie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Koncerny spożywcze chcą zarobić na Ozempicu. Pomagają im influencerzy
Przemysł spożywczy
McDonald’s wycofuje sztuczną inteligencję od IBM. Myliła zamówienia
Przemysł spożywczy
Olbrzymie marnotrawstwo sushi. Japończycy importują żywność i ją wyrzucają
Przemysł spożywczy
Wódka drożeje w Rosji. Kreml chce więcej pieniędzy na wojnę
Przemysł spożywczy
Euro 2024 zapędzi nas przed TV i do sklepów. Sieci szykują promocje
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży