Reklama

Marek Kutarba: Czy polskimi śmigłowcami AH-64E Apache Guardian będzie miał kto latać?

Nie 384, ale ok. 240 pilotów będzie musiała wyszkolić Polska dla blisko setki zakupionych od Amerykanów śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian. Dlaczego oficjalne szacunki mogą być przesadzone i jak faktycznie wygląda zapotrzebowanie na personel lotniczy? Odpowiedzi można szukać w analizie struktur amerykańskich brygad wyposażonych w te maszyny oraz porównaniu z polską organizacją lotnictwa wojskowego.

Publikacja: 02.07.2025 11:00

Śmigłowiec szturmowy Boeing AH-64E Apache Guardian na lotnisku 56. Bazy Lotniczej w Latkowie k. Inow

Śmigłowiec szturmowy Boeing AH-64E Apache Guardian na lotnisku 56. Bazy Lotniczej w Latkowie k. Inowrocławia.

Foto: PAP/Tytus Żmijewski

Zacznijmy od przypomnienia, że w czerwcu tego roku do Polski trafiły pierwsze trzy (niektóre źródła mówią, że dwa) z ośmiu wydzierżawionych od USA śmigłowców uderzeniowych AH-64D. W kolejnych miesiącach do Wojska Polskiego trafią kolejne takie śmigłowce. Mają posłużyć do szkolenia i pozostawać w polskiej służbie do momentu, gdy do służby trafią pierwsze z zamówionych w USA 96 śmigłowców AH-64E. To zaś powinno nastąpić w 2028 roku. Całe zamówienie ma być dostarczone do 2032 roku.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Publicystyka
Zuzanna Dąbrowska: Hołd lenny prezydenta Nawrockiego
Publicystyka
Michał Szułdrzyński: Jak Tusk i Kaczyński stali się zakładnikami Mentzena i Bosaka
Publicystyka
Michał Szułdrzyński: Narada Tuska i Nawrockiego przed spotkaniem z Trumpem w cieniu Westerplatte
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: Karol Nawrocki potwierdził na Radzie Gabinetowej, jaki jest jego główny cel
Publicystyka
Joanna Ćwiek-Świdecka: Panie Prezydencie, naprawdę wytyka Pan Ukraińcom leczenie dzieci z rakiem?
Reklama
Reklama