To historyczna chwila, ponieważ nigdy wcześniej odsetek nie był tak wysoki. Co więcej obywateli starszych niż 65 lat jest obecnie także rekordowo wielu - ponad 33,84 mln. To 26,7 proc. całej populacji kraju.
Kolejne prognozy nie napawają optymizmem. Według Krajowego Instytutu Populacji i Studiów nad Społeczeństwem w 2040 roku osób mających co najmniej 65 lat będzie już ponad 36 proc. całego narodu. Japonia starzeje się najszybciej ze wszystkich krajów grupy G7. Ministerstwo spraw wewnętrznych i komunikacji podało najświeższe dane w przeddzień święta poświęconego staruszkom, tzw. Dnia Szacunku dla Osób Starszych. W Japonii to oficjalne święto państwowe, w tym roku wypadło 21 września.
Pierwszy przykład designu śledzącego potrzeby demograficzne są japońskie toalety. Ale nie te najnowsze, znane na całym świecie, skomputeryzowane deski klozetowe, tylko ich starsze wersje - toalety w wersji kucanej. Można je znaleźć nawet w szybkich pociągach shinknsenach. To dziury w ziemi, nad którymi kuca się trzymając pałąk wbudowany w ścianę przed nami. Badania naukowców dowodzą, że konieczność wykonywania przysiadów przez całe życie pomaga utrzymać nogi oraz całe ciało w lepszej kondycji.
Najstarsi mogą także korzystać z plenerowych siłowni dopasowanych specjalnie do ich potrzeb. Przyrządy pokrywa się antypoślizgowymi materiałami, żeby seniorzy nie stracili równowagi. Instrukcje są obrazkowe i jak najprostsze, a na niczym nie można sobie zrobić krzywdy. O potrzeby seniorów dbają także producenci samochodów. Te japońskie są z reguły niewielkie, by na ciasnych ulicach zajmować jak najmniej miejsca, jednak i w nich musi zmieścić się wózek inwalidzki i kilka dodatkowych uchwytów ułatwiających wsiadanie i wysiadanie. Nowoczesne auta mają także być na tyle inteligentne, by monitorować funkcje mózgu kierowcy wychwytując momenty, gdy ten zacznie niespodziewanie zwalniać. Projektanci dostają do dyspozycji kombinezony przybliżające im ograniczenia związane z wiekiem starzejących się ludzi. Dzięki pasom usztywniającym ciało, goglom zaburzajacym wzrok oraz podeszwom wyprofilowanym tak, by trudno było w nich utrzymać równowagę można lepiej wczuć się w potrzeby pojawiające się, gdy ciało odmawia posłuszeństwa.
Producenci gier wypuszczają serie łamigłówek, a wydawcy tworzą nowe kolorowanki, by utrzymywać głowy staruszków w formie. W sklepach można kupić gumy do żucia typu "ha ni tsukinikui", dosłownie trudno przywierające do zębów, a pojawiają się także rozmaite pasty o smaku tradycyjnych, japońskich potraw. Wszystko po to, by zmniejszyć ryzyko zadławień jednocześnie dając seniorom możliwość cieszenia się ulubionymi smakami. Na każdym kroku można znaleźć reklamy żywności produkowanej z myślą o zapewnieniu jak najlepszych wartości odżywczych i zdrowotnych. Popularnością cieszą się zwłaszcza napoje o niespotykanych u nas właściwościach jak zapobieganie starzeniu czy wyglądające cerę. Branża kosmetyczna i spożywcza łączą siły!