Reklama
Rozwiń
Reklama

Fatwa o zjadaniu żon i reglamentowane oburzenie

Co jakiś czas międzynarodowa opinia publiczna jest wstrząśnięta dziwacznymi lub okrutnymi z zachodniego punktu widzenia oświadczeniami i praktykami dobiegającymi z państw spoza naszego kręgu kulturowego. W tym wymiarze nie ma jednak równości. Jednym wolno więcej, innym mniej.

Aktualizacja: 23.03.2016 14:46 Publikacja: 23.03.2016 14:40

Wojciech Czabanowski

Wojciech Czabanowski

Foto: archiwum prywatne

Sprawa jest polityczna. Jeżeli nieludzkie praktyki mają miejsce w państwach, które mają już ze światem zachodnim, a szczególnie ze Stanami Zjednoczonymi na pieńku, przez cały świat przechodzi fala oburzenia. Mówi się o ogólnoludzkich wartościach, w grę wchodzą – przynajmniej w sferze deklaratywnej – sankcje czy jakieś działania dyplomatyczne mające na celu zmianę drastycznych praktyk. Rzecz jasna znowu chodzi o reakcje o różnym natężeniu. Jeżeli coś dziwnego dzieje się w państwach silnych, o dużym potencjale militarnym albo ekonomicznym, reakcja ogranicza się do samych wyrazów oburzenia. Na państwa słabsze można już wywierać wpływ. Coś się w każdym razie dzieje, ponieważ Zachód poczuwa się do stania w obronie demokratycznych wartości i praw człowieka.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Publicystyka
Marek Cichocki: Czy Niemcom w ogóle można ufać?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Publicystyka
Estera Flieger: Konkurs na prezesa IPN wygrał Karol Polejowski, ale to i tak bez znaczenia
Publicystyka
Marek A. Cichocki: Historyczna przegrana Unii Europejskiej
Publicystyka
Prof. Andrzej Nowak: Niemiecką polityką wschodnią kierują dwa niebezpieczne przesądy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Publicystyka
Estera Flieger: Czasy oburzingu. Keira Knightley słusznie się wypisała
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama