Polacy odwracają się od mięsa. Na półkach coraz więcej roślinnych zamienników

Producenci i sklepy odpowiadają na zainteresowanie Polaków dietą roślinną. W efekcie oferta produktów bardzo szybko rośnie, choć branża boi się inflacji.

Publikacja: 02.08.2022 22:00

Polacy odwracają się od mięsa. Na półkach coraz więcej roślinnych zamienników

Foto: Adobe Stock

Pandemia wpłynęła na trendy konsumenckie także w taki sposób, że w jej efekcie Polacy chętniej dbają o zdrową dietę. Z badania GfK Polonia, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza, wynika, że już co trzeci konsument świadomie ogranicza spożycie mięsa. Dlatego w ciągu trzech lat sprzedaż produktów mięsnych w ujęciu ilościowym spadła o 7,5 proc., za to roślinne alternatywy rosną – o 30 proc. dla nabiału i o ponad 60 proc. dla produktów mięsnych.

rp.pl

Sprzedaż na fali

– Roślinne zamienniki to jedynie 0,3 proc. całego koszyka zakupowego, jednak kategoria rozwija się w zawrotnym tempie – mówi Anna Michalak, starszy konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. – Rosnący popyt na wegeteriańskie i wegańskie produkty ma odzwierciedlenie nie tylko w liczbach, ale także na sklepowych półkach. Producenci i detaliści systematycznie poszerzają swoją ofertę roślinnych zamienników – dodaje.

Dane dotyczą 12 miesięcy – do końca marca br. – a w ostatnich miesiącach widać stały i coraz szybszy wzrost cen wielu produktów spożywczych, co może skłonić wiele gospodarstw domowych do zaciśnięcia pasa i ograniczenia wydatków spożywczych. Powodem będą wyższe rachunki za energię czy ogrzewanie.

– Wojna w Ukrainie oraz kryzys ekonomiczny znacząco wpływają na nasze wybory zakupowe. Galopująca inflacja sprawia, że uważniej gospodarujemy własnymi budżetami i częściej sięgamy po tańsze produkty, niekoniecznie te ekologiczne – dodaje Anna Michalak.

Czytaj więcej

Holandia: roślinne zamienniki tańsze od mięsa

Producenci wierzą, że może nie będzie to aż tak dotkliwy trend. – Wzrost cen towarów i usług z pewnością wpłynie na zmiany w prowadzeniu budżetów i zmusi część gospodarstw domowych do oszczędności. Trudno jednak jeszcze dziś szacować, w jakim stopniu odbije się to bezpośrednio na branży produktów roślinnych. Jesteśmy dobrej myśli co do przyszłości sektora – mówi Rafał Maranowski, członek zespołu Planty, nowej marki zamienników. – Przede wszystkim dużą grupą naszych konsumentów końcowych są młodzi ludzie w wieku około 30 lat – osoby już niezależne finansowo, ale jeszcze nieposiadające na utrzymaniu całych rodzin. One częściej pozwalają sobie na produkty wysokiej jakości. Nasi klienci to również w większości osoby mieszkające w dużych miastach, gdzie sytuacja ekonomiczna jest naturalnie lepsza – dodaje.

Firma, podobnie jak inni producenci, dąży do tego, by minimalizować dysproporcje między „standardową żywnością” a produktami roślinnymi. – Najbliższe kwartały, które jeszcze stoją pod znakiem zapytania, będą w gruncie rzeczy prowadzić do stabilizacji i już w kolejnym roku będziemy mogli stwierdzić, czy (lub w jakim stopniu) inflacja wpłynęła na status rynku roślinnego w Polsce – dodaje.

Lobby walczy o swoje

Na razie firmy handlowe poszerzają ofertę takich produktów. – Wierzymy, że produkty z kategorii roślinnych alternatyw dla mięs i produktów odzwierzęcych są w perspektywie długoterminowej ważnym społecznie i istotnym gospodarczo trendem spożywczym, który aktywnie będziemy wspierać w naszych kampaniach – mówi Dariusz Blaut, dyrektor kategorii, odpowiedzialny m.in. za produkty z linii goVEGE w sieci Biedronka. – Stale rozwijamy naszą linię i zaprezentujemy produkty, które będą przełomowe na rynku – dodaje.

– Produkty wegańskie cieszą się bardzo dużą popularnością. Na stałe oferujemy ponad 100 produktów wegańskich oraz dodatkowo ok. 70 wegetariańskich, w ramach naszych marek własnych. Do tego dochodzą czasowe oferty w ramach tygodni specjalnych – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Kuchnia wegańska ma swoje zamienniki już niemal w każdej kategorii produktowej. W dalszym ciągu będziemy rozwijać ofertę produktów wegańskich – dodaje.

Czytaj więcej

Stek z tygrysa wyhodowany w laboratorium trafi na brytyjskie stoły

Na trend odpowiadają też sieci gastronomiczne. – Rynek zamienników mięsa jest w tej chwili coraz bogatszy i można bazować zarówno na technologicznie zaawansowanych produktach sprowadzanych z daleka, jak i również na produktach o prostym składzie – mówi Anna Krajewska, prezes Salad Story. My nie szukamy idealnych odpowiedników imitujących mięso. Wprowadziliśmy do sprzedaży tofu. Drugi zamiennik mięsa to seitan, również przygotowywany lokalnie – dodaje.

Prezes Krajewska podkreśla, że obie alternatywy dla mięsa są więc tak dobrane, by miały prosty i naturalny skład, krótki proces przygotowania i nie jeździły z daleka, a co najważniejsze: miały dobrze zbilansowane wartości odżywcze i odpowiednią porcję białka dla osoby szukającej zdrowo skomponowanego posiłku.

W Polsce nawet wielu producentów mięsa odpowiada na ten trend i także zaczyna oferować roślinne zamienniki. Na poziomie UE branża mięsa walczyła o zakaz określania zamienników takimi samymi terminami jak w przypadku mięs, np. „parówka”, „kiełbasa” itp. Taką ustawę uchwalono we Francji, miała wejść w życie 1 października, ale ostatecznie została zawieszona. Powołano się na zbyt krótki termin do przygotowania się na taką zmianę przez producentów. Branża roślinna chce walczyć o wycofanie prawa, które uznaje się za zbędne.

Pandemia wpłynęła na trendy konsumenckie także w taki sposób, że w jej efekcie Polacy chętniej dbają o zdrową dietę. Z badania GfK Polonia, które „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza, wynika, że już co trzeci konsument świadomie ogranicza spożycie mięsa. Dlatego w ciągu trzech lat sprzedaż produktów mięsnych w ujęciu ilościowym spadła o 7,5 proc., za to roślinne alternatywy rosną – o 30 proc. dla nabiału i o ponad 60 proc. dla produktów mięsnych.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli
Przemysł spożywczy
McDonald's wprowadza do oferty popularne pączki Krispy Kreme