Długi producentów lodów mocno stopniały

Długi branży lodowej zmniejszyły się o połowę od początku lockdownu. Choć to pozytywny wyjątek, bo dla całego rynku żywności rosły, to kryzys wcale nie minął.

Publikacja: 01.08.2022 03:00

Długi producentów lodów mocno stopniały

Foto: PAP/Wojciech Olkuśnik

Kryzys nie przeszkodził producentom lodów w ograniczeniu swojego zadłużenia. Producenci lodów, od pierwszego lockdownu do dziś, zmniejszyli swoje zaległości prawie o połowę, bo do 4,3 mln zł – wynika z danych BIK. Mowa jednak o okresie od 2020 r., gdy inflacja nie była jeszcze tak rozpędzona, jak dziś.

Długi mniejsze

Początek pandemii i szok związany z lockdownem czy zamknięciem gastronomii – negatywnie wpłynęły na sprzedaż lodów, np. aż o jedną piątą spadła sprzedaż lodów impulsowych w małych sklepach.

W efekcie przeterminowane zobowiązania producentów lodów skokowo rosły. W marcu 2020 r. 72 firmy, aktywne, zawieszone i zamknięte, miały nieopłacone zobowiązania na blisko 7,7 mln zł – 1,5 mln zł nieuregulowanych faktur i prawie 6,2 mln zł kredytów. Po kilkunastu miesiącach pandemii zadłużenie producentów lodów wzrosło do blisko 8,7 mln zł.

A potem koniunktura wróciła i przez następny rok, do maja 2022 r., przeterminowane płatności branży zmniejszyły się o połowę – do 4,3 mln zł. Z BIG ubyło ponad 1 mln zł długów na rzecz dostawców, a z BIK ponad 3 mln zł kredytów niespłacanych powyżej 30 dni.

– Na tle producentów artykułów spożywczych, których zaległości od 2021 do maja 2022 podwyższyły się o jedną trzecią, do ponad 1,9 mld zł, sytuacja producentów lodów przedstawia się wyjątkowo dobrze – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Sprzedaż w dół

Dane z rynku nie są jednak optymistyczne. Z danych Centrum Monitorowania Rynku, do których dotarła „Rzeczpospolita”, wynika, że od stycznia do końca lipca w małych sklepach aż o 12 proc. spadła sprzedaż lodów impulsowych i ponad 10 proc. – lodów familijnych.

Pogoda steruje sprzedażą dużych opakowań, a czerwiec był wprawdzie upalny, ale słabszy niż czerwiec 2021 r. Duże spadki sprzedaży w ujęciu rocznym odnotowano też w chłodnej i deszczowej pierwszej połowie lipca. Mniej opakowań sprzedali wszyscy najwięksi gracze, co więcej, nie jest dobrze nawet w porównaniu z trudnym, „pandemicznym” sezonem 2020 r. – liczba sprzedanych w 2022 r. opakowań lodów familijnych była aż o 17 proc. niższa, wzrosła nieznacznie (o 7 proc.) sprzedaż lodów impulsowych.

Inflacja natomiast mąci obraz wartości rynku, bo wartość sprzedaży lodów, za sprawą wyższych cen, utrzymała się na poziomie sprzed roku – klienci sklepów małoformatowych za te same lody musieli zapłacić o kilkanaście procent więcej niż przed rokiem.

Branża już przed wakacjami ostrzegała o wzroście wszystkich kosztów produkcji lodów, cukier w ujęciu rocznym podrożał o 40 proc., mleko – 21 proc., jaja – 17 proc., do tego doszły horrendalne podwyżki cen energii, paliw oraz opakowań.

Mały gracz

Głównym graczem w kategorii lodów impulsowych jest polski Koral (z markami Grand, Ekipa, Koktajlowe), a także Unilever (marka Algida, Big Milk, Magnum) i Froneri (m.in. Kaktus i Milka). Do nich należy łącznie 80 proc. wartości sprzedaży. Na półce lodów familijnych do Korala i Unileveru dołącza Grycan – w trójkę firmy odpowiadają za 75 proc. wartości sprzedaży.

O ile w niektórych sektorach rynku spożywczego jesteśmy potentatem, o tyle w branży lodów rządzą Niemcy, które w 2020 r. wyprodukowały – według Eurostatu – 642 mln litrów lodów, Francja (516) i Włochy (509). Polska pod tym względem jest daleko w tyle, z produkcją rzędu 152 mln litrów. W eksporcie rządzi Francja – 59 tys. ton, Holandia (38 tys.) i Niemcy (29 tys.).

Kryzys nie przeszkodził producentom lodów w ograniczeniu swojego zadłużenia. Producenci lodów, od pierwszego lockdownu do dziś, zmniejszyli swoje zaległości prawie o połowę, bo do 4,3 mln zł – wynika z danych BIK. Mowa jednak o okresie od 2020 r., gdy inflacja nie była jeszcze tak rozpędzona, jak dziś.

Długi mniejsze

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Przemysł spożywczy
Kakao droższe od miedzi. Zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Chude lata dla alkoholi. Uderzyła je akcyza
Przemysł spożywczy
Kakao drożeje szybciej niż bitcoin
Przemysł spożywczy
Wielka Brytania grozi zakazem importu polskiego drobiu z powodu salmonelli
Przemysł spożywczy
McDonald's wprowadza do oferty popularne pączki Krispy Kreme