Zachodnie koncerny wycofały swoje, lubiane przez Rosjan, produkty z Rosji po agresji tego kraju wobec Ukrainy. Rosyjskie firmy próbują korzystać z okazji i oferują zamiast zachodnich produktów swoje wyroby jako odpowiedniki. Na półki rosyjskich sklepów trafiły już CoolCola, Fancy i Street zamiast produktów Coca-Coli, a teraz Rosjanie mogą też raczyć się chipsami o nazwie łudząco podobnej do wyrobu zachodniego koncernu produkującego wyroby pod marką Lays.

Na sklepowych półkach pojawiły się chipsy marki Layc, których nazwa wygląda jak częściowo zrusyfikowana nazwa Laysów. Litera „c” w łacińskim alfabecie wygląda dokładnie jak litera „s” w rosyjskim. W efekcie nazwa nowych chipsów wygląda jak mariaż łacińskiego i rosyjskiego alfabetu tworząc łamaniec, którego wymowa jest mocno niepewna – czy łacińska tu jest tylko litera „L”, czy może wszystkie, a może tylko ostatni znak jest rosyjski? Tyle potencjalnych opcji wymowy jest tu dodatkową atrakcją dla oferowanych smaków. Z kolei wygląd opakowań nie pozostawia złudzeń – produkt naśladuje zachodnie chipsy w sposób mocno bezpośredni, aczkolwiek nie w smaku klienci mogą wybierać między smakiem adżyki, szaszłyka i kraba królewskiego i żaden z tych smaków nie był oferowany, jak twierdzi moskvichmag.ru, przez PepsiCo produkującą Lays.

Rosjanie stopniowo zastępują zachodnie marki swoimi „analogami”. McDonald’s został zastąpiony przez Vkusno i tochka (Smaczne i kropka), prowadzoną przez byłego franczyzobiorcę McDonald’s. Na rynku pojawiają się też odpowiedniki napojów gazowanych, tak jak wspomniane wyżej CoolCola, Fancy i Street. Jednak pojawiają się nie tylko mniej lub bardziej „bezczelne” podróbki – brak popularnych napojów gazowanych inspiruje też bardziej oryginalne produkty, jak np. Russkaja Kola, z etykietą zawierającą wizerunek Bogarodzicy i ze składem pełnym ziół i jagód występujących w Rosji.

Czytaj więcej

Bogarodzica, zioła i narodowa specyfika. Tak powstaje „Russkaja Kola”