Tak się przyjęło, że następne pytanie w przypadku podmiotów zagranicznych od jakiegoś czasu budzi w Polsce największe emocje. Ile podatków zapłaciła Coca-Cola w naszym kraju w ubiegłym roku?
W 2020 roku zapłaciliśmy prawie 379 mln zł podatków (dokładnie 378 903 837,60 zł). 90 proc. z nich trafiło do budżetu centralnego, a 10 proc. do budżetów jednostek samorządowych.
W raporcie podkreślacie, że Coca-Cola dużą wagę przywiązuje do działań na rzecz lokalnych społeczności, wychodzących poza czysto biznesowe obszary, jak podatki czy wspomniany już rynek pracy. To rzeczywiście jest ważny aspekt dla firmy o globalnej skali działalności?
Nie da się zaprzeczyć, że jesteśmy globalną marką, ale przede wszystkim jesteśmy polską firmą! Tu działamy, tu produkujemy, tu zatrudniamy ludzi i tutaj chcemy wspierać społeczność. Mamy dużą autonomię, jeśli chodzi o działania zarówno biznesowe, jaki i CSR-owe. To ważne, bo możemy dobrze rozpoznać potrzeby lokalnej społeczności i zaproponować działania, które sprawdzą się właśnie tutaj, w polskich warunkach, a nie za oceanem.
Jak inwestorzy zagraniczni, tacy jak Coca-Cola, oceniają otoczenie regulacyjne dla działalności biznesu w Polsce?
Kondycja polskiej gospodarki ma bezpośredni wpływ na przedsiębiorstwa działające w Polsce, ale nie może być mowy o silnej gospodarce bez stabilnie działających firm. Aby móc prowadzić biznes, planować wieloletnie inwestycje, a przede wszystkim rozwijać się w sposób zrównoważony, biorąc pod uwagę aspekty ekologiczne i społeczne, potrzebujemy przewidywalnego i stabilnego otoczenia regulacyjnego. Dlatego jesteśmy otwarci na dialog ze wszystkimi interesariuszami i osobami tworzącymi otoczenie regulacyjne.
Mamy międzynarodowe doświadczenie, sami poszukujemy najefektywniejszych rozwiązań, związanych m.in. z systemem depozytowo-kaucyjnym, zamkniętym obiegiem opakowań czy właśnie systemem podatkowym. I nie oznacza to wcale, że chcemy się uchronić przed płaceniem większych podatków. Chcemy jednak, aby były sprawiedliwe i umożliwiające rozwój, a nie były dyskryminujące czy hamujące inwestycje. Chcemy rozmawiać. Wierzymy, że tylko dialog i szczera wola współpracy obu stron – mam tu na myśli przedsiębiorców i decydentów – umożliwiają wypracowanie trwałych i optymalnych rozwiązań.
Co stawia sobie pani za priorytet w działalności Coca-Cola w naszym kraju w najbliższym czasie?
To, po pierwsze, działania na rzecz stabilnego otoczenia regulacyjnego. Polski rynek ma ogromny potencjał inwestycyjny, ale firmom potrzebna jest stabilność regulacji. Uczestniczymy w debacie o kluczowych kwestiach dla gospodarki. Jedną z nich jest wprowadzenie w Polsce systemu depozytowo-kaucyjnego. Znamy założenia Polskiego Ładu i chcemy móc wnosić swój wkład w rozwój Polski, dlatego liczymy na współpracę przedsiębiorców i inwestorów z ustawodawcą.
Po drugie, to dalsze wsparcie lokalnych społeczności. Staramy się angażować w obszary, w których możemy dzielić się wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami, a także być obecni tam, gdzie możemy być najbardziej pomocni. Wierzymy, że razem możemy więcej dla wspólnego dobra. Naszym celem jest tworzenie wartości dodanej w społecznościach, w których działamy. Nasze inwestycje społeczne koncentrują się na kreowaniu pozytywnego wpływu na społeczeństwo oraz gospodarkę, poprawie jakości życia społeczności, rozwoju młodzieży i inicjowaniu projektów środowiskowych.
Po trzecie, to wdrażanie naszych zobowiązań dotyczących środowiska Nasza globalna ambicja „Świat bez odpadów" realizuje strategiczne cele w zakresie zbiórki i przetwarzania odpadów, projektowania opakowań i nawiązywania partnerstw. Do 2030 roku na całym świecie chcemy pomagać zbierać i przetwarzać dokładnie tyle butelek i puszek, ile trafia od nas w ręce konsumentów. Jednocześnie dążymy do zwiększenia udziału surowców wtórnych używanych do produkcji opakowań, co pomoże zmniejszyć zużycie plastiku, a także do projektowania wyłącznie opakowań, które w 100 proc. nadają się do recyklingu. Warto zaznaczyć, że na polskim rynku już niemal 100 proc. wszystkich opakowań może być ponownie przetworzonych. W Polsce Coca-Cola wraz z innymi producentami promuje ideę stworzenia systemu depozytowo-kaucyjnego, który będzie przyjazny dla konsumentów i dzięki któremu selektywna zbiórka odpadów będzie skuteczniejsza, umożliwiając ponowne wykorzystanie większej ilości opakowań i zamknięcie obiegu. I wreszcie – cały czas pracujemy nad recepturami naszych napojów, zwiększając jednocześnie portfolio produktów bez cukru. Pracujemy również nad nowymi, innowacyjnymi produktami.
CV:
Natalia Stroe od kwietnia 2021 r. objęła funkcję dyrektor generalnej dla Polski i krajów bałtyckich w Coca-Cola Poland Services.
Ma ponad
17-letnie doświadczenie w firmach systemu Coca-Cola, gdzie zajmowała
wysokie stanowiska kierownicze w marketingu i sprzedaży w różnych
krajach Europy Południowo-Wschodniej. Z kolei od 2019 roku była dyrektor
generalną Czech i Słowacji. Na każdym stanowisku osiągała doskonałe
wyniki biznesowe.
Coca-Cola w Polsce:
System Coca-Cola w Polsce tworzą spółki: Coca-Cola Poland Services sp. z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska sp. z o.o.
Coca-Cola w Polsce oferuje 23 marki, dostępne w 145 tys. punktach sprzedaży. W 2020 roku w Polsce zostało sprzedanych niemal 1,2 mln litrów napojów firmy. Aż 92 proc. produktów sprzedawanych w Polsce jest produkowanych w naszym kraju. Z każdej złotówki wydanej na napoje Coca-Cola, w Polsce zostaje 71 groszy. System firm Coca-Cola w Polsce zapewnia bezpośrednio ponad 1,8 tys. miejsc pracy. Ponadto swoją działalnością wspiera przeszło 12,6 tys. miejsc pracy w innych firmach w całym kraju. Tak więc dzięki jednemu stanowisku pracy w spółkach systemu Coca-Cola powstaje prawie sześć stanowisk pracy w różnych branżach w Polsce, m.in. w transporcie, rolnictwie i handlu. W 2020 roku działalności systemu Coca-Cola w Polsce towarzyszyło wygenerowanie dochodów w wysokości prawie 153,5 mln zł. Działalność firmy wpłynęła także na wygenerowanie 582 mln dochodu w gospodarce. Oznacza to, że każdy 1 złoty dochodu wygenerowany przez Coca-Cola, pomógł wytworzyć kolejne prawie 3,8 zł dochodu w gospodarce. Łącznie działalność systemu Coca-Cola w Polsce wygenerowała w 2020 roku ponad 3,3 mld zł wartości dodanej dla gospodarki. W tym 640 mln zł to wynik bezpośredniej działalności systemu Coca-Cola w Polsce, a 2,67 mld zł to wpływ pośredni wynikający z tej działalności.