Regulacja przepadku pojazdu mechanicznego narusza konstytucyjne zasady proporcjonalności i humanitaryzmu. Proszę pamiętać, że zasada proporcjonalności jest elementem składowym zasady państwa prawnego. Państwo prawne opiera się na założeniu racjonalności prawodawcy, a warunkiem koniecznym realizacji tego założenia jest przestrzeganie proporcjonalności w procesie stanowienia prawa. Kładzie ona szczególny nacisk na adekwatność celu i środka użytego do jego osiągnięcia. Chodzi o środki niezbędne, w tym sensie, że chronić mają określone wartości w sposób, bądź w stopniu, który nie mógłby być osiągnięty przy zastosowaniu innych środków. W myśl art. 3 k.k. kary oraz inne środki przewidziane w tym kodeksie stosuje się z uwzględnieniem zasad humanitaryzmu, w szczególności z poszanowaniem godności człowieka. Ma ona oparcie w art. 3 europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, według którego nikt nie będzie poddany torturom ani nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu bądź karaniu. Zasada humanitaryzmu jest dyrektywą minimalizowania cierpień, dolegliwości i innych niedogodności zadawanych człowiekowi przy stosowaniu kar kryminalnych oraz ich wymierzania tylko wtedy i w takich granicach, w jakich jest to konieczne dla realizacji norm prawa karnego. Stosowane kary i środki nie powinny być okrutne, poniżać karanego ani wyrządzać mu zbędnych dolegliwości.
Sprzeczność regulacji przepadku pojazdu mechanicznego z tymi zasadami przejawia się przede wszystkim w tym, że jest to środek niezwykle drastyczny, powodujący niekiedy utratę dorobku kilku lat całej rodziny. Jego skutki dotykają nie tylko sprawcę, ale w dużym stopniu i jego rodzinę. Ponadto taki jego charakter ujawnia się w obowiązku orzeczenia przepadku jego równowartości, gdy w czasie popełnienia przestępstwa pojazd nie stanowił wyłącznej własności sprawcy albo po popełnieniu przestępstwa sprawca zbył, darował lub ukrył podlegający przepadkowi pojazd. W wypadku współwłasności przepadkowi nie podlega tylko równowartość jego udziału, ale równowartość całego pojazdu.
Czyli to zbyt wysoka kara za popełniony czyn?
Przepadek pojazdu mechanicznego pozostaje w rażącej dysproporcji do wagi popełnionego czynu. Może być orzeczony także za przestępstwo wypadku w komunikacji, którego następstwem jest średnie uszkodzenia ciała. Pod warunkiem, że sprawca był w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego; zbiegł z miejsca zdarzenia albo spożywał alkohol lub zażywał środek odurzający po jego popełnieniu, a przed poddaniem go przez uprawniony organ badaniu w celu ustalenia w organizmie zawartości alkoholu lub obecności środka odurzającego. Orzeka się go, jeżeli zawartość alkoholu w organizmie sprawcy była wyższa niż 1 promil we krwi.
W razie popełnienia przestępstwa bezskutkowego – czyli prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego – obowiązek orzeczenie przepadku pojazdu mechanicznego zachodzi w razie znajdowania się w stanie pod wpływem środka odurzającego, a w zakresie stanu nietrzeźwości jest ograniczona do sytuacji, gdy stężenie alkoholu w organizmie sprawcy było nie mniejsze niż 1,5 promila we krwi. Nie zmienia to jednak istotnie tej oceny, gdyż chodzi o przestępstwo z abstrakcyjnego zagrożenia. Ale bywają też i inne sytuacje. Jeżeli sprawca prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości był wcześniej prawomocnie skazany za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie: nietrzeźwości lub niektóre popełnione w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub dopuścił się przestępstwa w okresie obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych orzeczonego w związku ze skazaniem za przestępstwo orzeczenie przepadku jest obowiązkowe.
Czy mamy do czynienia z różnicowaniem sprawców pod wpływem alkoholu i narkotyków?