Krótsza jazda na egzaminie na prawo jazdy

Pewna i bezbłędna jazda „po mieście” i na placu manewrowym może zaowocować krótszym egzaminem

Aktualizacja: 23.12.2008 11:37 Publikacja: 23.12.2008 11:31

Krótsza jazda na egzaminie na prawo jazdy

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Właśnie pojawił się najnowszy pomysł Ministerstwa Infrastruktury na ulepszenie czy usprawnienie egzaminów na prawo jazdy. Dziś nie jest tajemnicą, że praktykę - a więc jazdę po mieście i manewry - zdaje średnio co czwarty zdający. Jedni tłumaczą to kiepskim poziomem szkolenia (nauki jazdy); drudzy zbyt dużymi wymaganiami przy egzaminie.

Co zrobić by wyniki były lepsze? Jedna z wielu propozycji brzmi: skrócić czas trwania egzaminu praktycznego. Tak naprawdę [b]nie chodzi jednak o sztywne określenie „nowego” czasu ale o jego uelastycznienie.[/b] Jeśli więc w ciągu 25 minut przejedziesz po mieście bezbłędnie tzn. zaliczysz odpowiednią liczbę skrzyżowań i rond i wykażesz się przy tym bezbłędną znajomością znaków drogowych (np. nie złamiesz znaków zakazu wjazdu) to możesz liczyć na dobre serce egzaminatora. I zamiast wymaganych dziś 40 minut będziesz mógł zakończyć egzamin pomyślnie już po 25 minutach.

Z takiej propozycji powinni być zadowoleni i kandydaci na kierowców i egzaminatorzy. Dla pierwszych krótszy czas trwania sprawdzianu to mniejsza szansa na wpadkę; dla drugich - mniej pracy i spokojne sumienie.

- Zdarza się, że ktoś jedzie bezbłędnie, zaliczył wszystkie zadania i mógłby spokojnie usłyszeć: egzamin został zaliczony. Ale egzaminator nie może tak postąpić. Jeździmy więc po mieście kolejne minuty a zdający myśli sobie, że szukamy na niego „haka”.

Bywa, że dyskwalifikujący błąd pojawia się w 38 minucie egzaminu. Co wówczas robić? - pyta Janusz Pacyna, egzaminator z Krakowa. Prawdą jest, że dziś egzaminator nie może skrócić czasu trwania egzaminu. Jeśliby to zrobił złamałby prawo. Cały przebieg egzaminu jest bowiem nie tylko ewidencjonowany (drobiazgowo rozpisany) ale i nagrywany.

W bliskiej przyszłości zmienić ma się także egzamin teoretyczny. Więcej będzie symulacji komputerowych, które zamiast bezmyślnie zakreślonych odpowiedzi testowych mają wykazać czy kandydat na kierowcę potrafi się zachować na drodze.

Właśnie pojawił się najnowszy pomysł Ministerstwa Infrastruktury na ulepszenie czy usprawnienie egzaminów na prawo jazdy. Dziś nie jest tajemnicą, że praktykę - a więc jazdę po mieście i manewry - zdaje średnio co czwarty zdający. Jedni tłumaczą to kiepskim poziomem szkolenia (nauki jazdy); drudzy zbyt dużymi wymaganiami przy egzaminie.

Co zrobić by wyniki były lepsze? Jedna z wielu propozycji brzmi: skrócić czas trwania egzaminu praktycznego. Tak naprawdę [b]nie chodzi jednak o sztywne określenie „nowego” czasu ale o jego uelastycznienie.[/b] Jeśli więc w ciągu 25 minut przejedziesz po mieście bezbłędnie tzn. zaliczysz odpowiednią liczbę skrzyżowań i rond i wykażesz się przy tym bezbłędną znajomością znaków drogowych (np. nie złamiesz znaków zakazu wjazdu) to możesz liczyć na dobre serce egzaminatora. I zamiast wymaganych dziś 40 minut będziesz mógł zakończyć egzamin pomyślnie już po 25 minutach.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku