Kierowcy mogą być ukarani podwójnie

Za zaparkowanie bez kwitka w płatnej strefie grożą opłata dodatkowa oraz grzywna. Obie mogą być nałożone jednocześnie

Aktualizacja: 20.08.2010 04:57 Publikacja: 20.08.2010 04:46

Kierowcy mogą być ukarani podwójnie

Foto: Fotorzepa, Kuba Krzysiak kk Kuba Krzysiak

Prof. Irena Lipowicz, rzecznik praw obywatelskich, zwróciła się do ministra infrastruktury o podjęcie działań legislacyjnych, które wyeliminowałyby podwójną karalność kierowców za parkowanie w płatnej strefie bez opłat.

Jeden z takich kierowców złożył do RPO skargę, że za zlekceważenie parkomatu zarząd drogi obciążył go opłatą dodatkową, a straż miejska nałożyła grzywnę za popełnienie wykroczenia drogowego i założyła blokadę na koła. [b]Przepisy przewidują bowiem zastosowanie, obok opłaty dodatkowej w wysokości do 50 zł również grzywny w formie mandatu karnego, który może sięgnąć 500 zł. [/b] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=625FF3F6537C8018EC5B841F5349FBD5?id=184778]Ustawa o drogach publicznych[/link] mówi, że za nieuiszczenie opłat parkingowych zarząd drogi pobiera opłaty dodatkowe. Z kolei kodeks wykroczeń przewiduje grzywnę za niestosowanie się do znaku drogowego D44 "strefa parkowania", w której zabroniony jest postój bez wniesienia opłaty.

Na koła pojazdu zaparkowanego w takiej strefie może też być nałożona blokada. Prawo o ruchu drogowym dopuszcza unieruchomienie pojazdu z zastosowaniem blokady kół, jeśli stoi on w zabronionym miejscu.

W ocenie prof. Lipowicz, [b]nie ma logicznego uzasadnienia dla dublowania sankcji za ten sam czyn. Są zbyt restrykcyjne, gdyż łączna kwota opłaty dodatkowej i grzywny jest dość znacznym obciążeniem finansowym. [/b]

Jest to również niezgodne z międzynarodowymi standardami dotyczącymi zakresu stosowania kar administracyjnych. Zgodnie z dyrektywą z 1991 r. nie można być karanym administracyjnie dwukrotnie za to samo, na podstawie tej samej normy prawnej albo norm chroniących ten sam interes społeczny. Nie ulega zaś wątpliwości, że cel ukarania obywateli opłatą dodatkową i grzywną z powodu nieuiszczenia opłaty za parkowanie jest taki sam.

W kwestii stosowania podwójnych sankcji wypowiadał się również krytycznie Trybunał Konstytucyjny.

W opinii RPO należałaby zmienić przepis (§ 58 ust. 4) [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167143]rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych[/link].

Znak D44 "strefa parkowania" powinien być pozbawiony funkcji zakazującej. Doprowadziłoby to do wyeliminowania podwójnego karania kierowców, którzy postawili samochód w płatnej strefie i nie zapłacili. Jeżeli w ocenie ustawodawcy opłata dodatkowa nie spełnia funkcji prewencyjnej, można ją ewentualnie podwyższyć, tak aby skutecznie zniechęcała do lekceważenia przepisu.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku