Prawo drogowe: Punkty kontaktowe są gotowe a działać nie mogą

Każdego roku zagraniczne policje wysyłają do Polski ponad 120 tys. zapytań o dane właścicieli aut, którzy złamali przepisy na drogach UE.

Publikacja: 15.11.2013 07:15

Prawo drogowe: Punkty kontaktowe są gotowe a działać nie mogą

Foto: www.sxc.hu

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych dostosowało system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców do automatycznej wymiany informacji między Polską a pozostałymi krajami UE o kierowcach naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego, który umożliwi uprawnionym instytucjom pozyskiwanie informacji. Dane będą przekazywane, kiedy kierowcy popełnią wykroczenia lub przestępstwa w ruchu drogowym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Ułatwią identyfikację osób łamiących przepisy.

Problem w tym, że chociaż taka usługa jest już możliwa, nie możemy ani z niej korzystać, ani też jej świadczyć.

Tworzenie punktów kontaktowych to efekt wdrażania przepisów unijnych dotyczących wymiany informacji o przestępstwach lub wykroczeniach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego pomiędzy krajami UE. Chociaż jednak projekt stosownych zmian w prawie o ruchu drogowym jest gotowy od kilku miesięcy, to do tej pory dotarł tylko na posiedzenie rządu (5 listopada). Tak więc korzystać z wymiany informacji między punktami będzie można, dopiero kiedy ustawa nowelizująca wejdzie w życie.

W Polsce instytucją odpowiedzialną za prowadzenie KPK jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. O jakie informacje chodzi? Otóż w grę wchodzą te o pojazdach zarejestrowanych w innym państwie członkowskim UE oraz ich właścicielach lub posiadaczach. W Polsce uprawnione będą do sięgania po informacje: policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże gminne i miejskie, celnicy i pogranicznicy.

Jakie wykroczenia  pomoże ścigać KPK? Przekroczenie prędkości; prowadzenie pojazdu bez pasów bezpieczeństwa; przewożenie dziecka bez fotelika; przejazd na czerwonym świetle; prowadzenie pojazdu po alkoholu czy korzystanie podczas jazdy z telefonu komórkowego.

Uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego to  pierwszy etap realizacji przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki projektu CEPiK 2.0, w ramach którego w latach 2013–2016 ma dojść do gruntownej modernizacji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych dostosowało system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców do automatycznej wymiany informacji między Polską a pozostałymi krajami UE o kierowcach naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego, który umożliwi uprawnionym instytucjom pozyskiwanie informacji. Dane będą przekazywane, kiedy kierowcy popełnią wykroczenia lub przestępstwa w ruchu drogowym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Ułatwią identyfikację osób łamiących przepisy.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara