Reklama

Prawo drogowe: Punkty kontaktowe są gotowe a działać nie mogą

Każdego roku zagraniczne policje wysyłają do Polski ponad 120 tys. zapytań o dane właścicieli aut, którzy złamali przepisy na drogach UE.

Publikacja: 15.11.2013 07:15

Prawo drogowe: Punkty kontaktowe są gotowe a działać nie mogą

Foto: www.sxc.hu

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych dostosowało system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców do automatycznej wymiany informacji między Polską a pozostałymi krajami UE o kierowcach naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego, który umożliwi uprawnionym instytucjom pozyskiwanie informacji. Dane będą przekazywane, kiedy kierowcy popełnią wykroczenia lub przestępstwa w ruchu drogowym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Ułatwią identyfikację osób łamiących przepisy.

Problem w tym, że chociaż taka usługa jest już możliwa, nie możemy ani z niej korzystać, ani też jej świadczyć.

Tworzenie punktów kontaktowych to efekt wdrażania przepisów unijnych dotyczących wymiany informacji o przestępstwach lub wykroczeniach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego pomiędzy krajami UE. Chociaż jednak projekt stosownych zmian w prawie o ruchu drogowym jest gotowy od kilku miesięcy, to do tej pory dotarł tylko na posiedzenie rządu (5 listopada). Tak więc korzystać z wymiany informacji między punktami będzie można, dopiero kiedy ustawa nowelizująca wejdzie w życie.

W Polsce instytucją odpowiedzialną za prowadzenie KPK jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. O jakie informacje chodzi? Otóż w grę wchodzą te o pojazdach zarejestrowanych w innym państwie członkowskim UE oraz ich właścicielach lub posiadaczach. W Polsce uprawnione będą do sięgania po informacje: policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże gminne i miejskie, celnicy i pogranicznicy.

Jakie wykroczenia  pomoże ścigać KPK? Przekroczenie prędkości; prowadzenie pojazdu bez pasów bezpieczeństwa; przewożenie dziecka bez fotelika; przejazd na czerwonym świetle; prowadzenie pojazdu po alkoholu czy korzystanie podczas jazdy z telefonu komórkowego.

Reklama
Reklama

Uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego to  pierwszy etap realizacji przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki projektu CEPiK 2.0, w ramach którego w latach 2013–2016 ma dojść do gruntownej modernizacji Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych dostosowało system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców do automatycznej wymiany informacji między Polską a pozostałymi krajami UE o kierowcach naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie Krajowego Punktu Kontaktowego, który umożliwi uprawnionym instytucjom pozyskiwanie informacji. Dane będą przekazywane, kiedy kierowcy popełnią wykroczenia lub przestępstwa w ruchu drogowym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Ułatwią identyfikację osób łamiących przepisy.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama