Parkowanie na chodniku. Piesi chcą zmiany przepisów, ministerstwo odpowiada

Piesi mają dość przeciskania się między samochodami zaparkowanymi na chodnikach miast. Postulują, by postój pojazdu na drodze dla pieszych był możliwy wyjątkowo i wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Co na to Ministerstwo Infrastruktury?

Publikacja: 22.08.2024 12:34

Parkowanie na chodniku. Piesi chcą zmiany przepisów, ministerstwo odpowiada

Foto: PAP/Marcin Obara

dgk

Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło pismo popierające postulaty zmiany zasad parkowania samochodów na drogach publicznych, zgłoszone przez ruch społeczny „Miejska Agenda Parkingowa". Autorzy wniosku chcą niemal całkowitego zlikwidowania powszechnego dziś parkowania samochodów na chodnikach. Proponują, aby przepisy zezwalały na postój pojazdu na drodze dla pieszych wyłącznie w miejscach wyznaczonych do postoju za pomocą stosownych znaków drogowych lub odpowiedniej infrastruktury drogowej.  

Parkowanie na chodniku - przepisy

Obecnie przepisy art. 47 ust. 1 i 2 Prawa o ruchu drogowym pozwalają na zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem przestrzegania zasad zatrzymania i postoju pojazdu określonych w ustawie. W rzeczywistości kierowcy bardzo często te zasady naruszają.

Czytaj więcej

Chodnik będzie tylko dla pieszych? Ekspert: To sprawa definicji

- W efekcie piesi muszą np. przeciskać się między samochodami i granicą chodnika, wchodzić na przejście dla pieszych zza zaparkowanych aut, a nawet ustępować pierwszeństwa pojazdom jeżdżącym po chodnikach. A policja i straż miejska nie są w stanie skutecznie przeciwdziałać takiemu naruszaniu zasad, zwłaszcza w dużych miastach – zauważa RPO w piśmie wysłanym do Ministra Infrastruktury w czerwcu br.

W odpowiedzi Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MI, przypomniała, że obowiązujące przepisy jednoznacznie wskazują, że chodnik jest częścią drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, a zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu są możliwe m.in. pod warunkiem, że:

  • na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;
  • szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych;
  • pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.

Poza tym obowiązujące przepisy  Prawa o ruchu drogowym jasno wskazują zasady postoju i zatrzymywania się pojazdów (również na drogach dla pieszych). Zgodnie z art. 46 ustawy, zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.

Piesi chcą zmiany przepisów. Problem z ich egzekwowaniem

Według przedstawicielki ministerstwa proponowana nowelizacja niczego nie zmieni, bo problem leży nie w przepisach, lecz w ich egzekwowaniu.  

- Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę, iż wprowadzenie w praktyce zaproponowanego przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich rozwiązania wymagałoby również poniesienia znaczących nakładów finansowych, organizacyjnych i czasowych ze strony zarządców dróg – zauważyła dyrektor Renata Rychter.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara