Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło pismo popierające postulaty zmiany zasad parkowania samochodów na drogach publicznych, zgłoszone przez ruch społeczny „Miejska Agenda Parkingowa". Autorzy wniosku chcą niemal całkowitego zlikwidowania powszechnego dziś parkowania samochodów na chodnikach. Proponują, aby przepisy zezwalały na postój pojazdu na drodze dla pieszych wyłącznie w miejscach wyznaczonych do postoju za pomocą stosownych znaków drogowych lub odpowiedniej infrastruktury drogowej.
Parkowanie na chodniku - przepisy
Obecnie przepisy art. 47 ust. 1 i 2 Prawa o ruchu drogowym pozwalają na zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem przestrzegania zasad zatrzymania i postoju pojazdu określonych w ustawie. W rzeczywistości kierowcy bardzo często te zasady naruszają.
Czytaj więcej
Chodnik będzie częścią drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu rolek, wrotek, deskorolki lub hulajnogi bez silników – mówi Tomasz Matuszewski, wiceszef stołecznego WORD.
- W efekcie piesi muszą np. przeciskać się między samochodami i granicą chodnika, wchodzić na przejście dla pieszych zza zaparkowanych aut, a nawet ustępować pierwszeństwa pojazdom jeżdżącym po chodnikach. A policja i straż miejska nie są w stanie skutecznie przeciwdziałać takiemu naruszaniu zasad, zwłaszcza w dużych miastach – zauważa RPO w piśmie wysłanym do Ministra Infrastruktury w czerwcu br.
W odpowiedzi Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w MI, przypomniała, że obowiązujące przepisy jednoznacznie wskazują, że chodnik jest częścią drogi dla pieszych przeznaczoną wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, a zatrzymanie lub postój na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu są możliwe m.in. pod warunkiem, że: