Reklama

Może być problem z egzaminami na prawo jazdy. WORD-y walczą o przetrwanie

Placówki, w których można zdać egzamin na prawo jazdy, są w coraz trudniejszej sytuacji. Brak im pieniędzy na działalność. Może być kłopot z uzyskaniem uprawnień.

Publikacja: 11.05.2022 07:26

Egzamin na prawo jazdy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego we Wrocławiu

Egzamin na prawo jazdy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego we Wrocławiu

Foto: PAP/Maciej Kulczyński

– Mamy coraz mniej osób zdających egzaminy, z drugiej zaś strony rosną koszty utrzymania tych jednostek. Drożeje paliwo, drożeją koszty utrzymania floty samochodów oraz jest coraz większa presja płacowa ze strony personelu, obsługującego egzaminy – podkreślają szefowie wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.

Resort infrastruktury odmawia podjęcia prac legislacyjnych, by ulżyć samorządom. Ci apelują więc o pilne spotkanie spotkanie z ministrem infrastruktury.

W czym rzecz? Od dziewięciu lat nie wzrastają opłaty za egzaminy, natomiast przeciętne wynagrodzenie w tym czasie wzrosło niemal dwukrotnie. Powoduje to, że WORD-y stają się niewydolne, zwłaszcza że utrzymują się z opłat za egzaminy.

Taka sytuacja może mieć fatalny skutek, ponieważ ma wpływ na nasze bezpieczeństwo, a dojść może do tego, że te instytucje trzeba będzie zamykać.

O jakich kwotach mowa?

Reklama
Reklama

50 zł za egzamin teoretyczny (obecnie 30 zł); 200 zł za praktyczny kategorii AM (140 zł); 200 zł za kategorii A, A 2, A (180 zł) oraz 200 zł za kategorię B (140 zł). Droższy, bo kosztować ma 250 zł za kategorię C, D (200 zł); tyle samo za kategorię C+E, C 1+E, D 1+E, D+E (245 zł) czy 200 zł za kategorię B1, C 1, D 1, T (170 zł) oraz 250 zł za kategorię B+E (200 zł).

Mimo wystąpień i apeli resort infrastruktury nie planuje się zmian, by wspomóc WORD-y.

Samorządowcy apelują więc o jak najszybsze zorganizowanie spotkanie z ministrem Andrzejem Adamczykiem, w celu omówienia zmian legislacyjnych. Podkreślono, iż podobny problem dotyczy samorządów powiatowych – odpowiedzialnych za wydawanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników. Także tutaj kwestia dotyczy opłat, które nie były od lat podnoszone. To mają być kolejne argumenty uzasadniające potrzebę spotkania z szefem resortu infrastruktury.

Czytaj więcej

Zdrożeje egzamin na prawo jazdy? Samorządy żądają podwyżek
Prawo w Polsce
Gdzie wyrzucać stare ubrania? Od 1 stycznia nie wszyscy będą musieli wozić je na PSZOK
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Prawo na świecie
Czy będzie problem z uznawaniem rozwodów administracyjnych za granicą?
Nieruchomości
Nowe obowiązki dla właścicieli nieruchomości. Które budynki obejmą w 2026 roku?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Książeczka mieszkaniowa wciąż jest trochę warta
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama