Reklama

Pierwszeństwo dla pieszych. Statystyki są coraz mniej optymistyczne

Mniej wypadków z udziałem pieszych nie oznacza, że uczestnicy ruchu drogowego i kierowcy stosują się do nowych przepisów. Rozmowy przez telefon na przejściach to częsty powód kolizji.

Publikacja: 30.03.2022 07:30

Pierwszeństwo dla pieszych. Statystyki są coraz mniej optymistyczne

Foto: Adobe Stock

Liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych na przejściach spadła z dwunastu zabitych w 2018 r. do pięciu w 2021 r. Przeprowadzono analizę wstępnych danych o wypadkach. Z biegiem czasu wyniki są jednak coraz mniej optymistyczne. Pojawiły się nawet pomysły, by zmienić przepis mówiący o zakazie korzystania przez pieszych z telefonów na zebrach. Jest to problem.

Od 1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące m.in. pieszych uczestników ruchu drogowego. Uzyskali oni pierwszeństwo nie tylko na przejściu, ale także wchodząc na nie. Zmiany miały zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu. Tylko w 2020 r. piesi stanowili blisko jedną piątą wszystkich poszkodowanych (18,4 proc.). Paradoksalnie, piesi giną ciągle tam, gdzie mają być bezpieczni, ponieważ przejścia dla pieszych są drugim w kolejności miejscem wypadków z ich udziałem.

W pierwszych miesiącach wynik był zadowalający: zginęło 30 proc. mniej pieszych niż w 2019 r., co wynika w głównej mierze z bezpieczniejszej jazdy kierowców, którzy spowodowali mniej wypadków śmiertelnych.

Liczba wypadków na przejściach spadła o 20 proc., a to wszystko w zaledwie trzy miesiące po wejściu w życie nowych przepisów. Okres, którego dotyczyły pierwsze dane, to 1 czerwca – 31 sierpnia 2021 r., a więc trzy miesiące obowiązywania nowych przepisów. W trakcie trzech wakacyjnych miesięcy 2021 r. na przejściach zginęło 28 osób. W 2019 r. takich przypadków było aż 41. Natomiast w 2022 r rany w wyniku wypadku odniosło 416 osób, w stosunku do 508 osób dwa lata temu.

Przyczyną pozytywnych zmian jest zmiana nastawienia kierowców. Najbardziej wpłynęły one na zachowania kierowców w obszarach zabudowanych, gdzie w 2022 r. doszło do znacznie mniejszej ilości wypadków na przejściach w stosunku do 2019 r. Według danych policji aż 95 proc. tych zdarzeń doszło z winy kierującego. Piesi przyczynili się do ponad 4 proc., zaś współwinę przypisano 0,4 proc. z nich.

Reklama
Reklama

Nic więc dziwnego, że pojawiają się kolejne pytania. Posłowie złożyli w tej sprawie petycję do Sejmu.

Zmiana zabraniająca korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię miała na celu zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. To nie do końca działa.

I co z tym zrobić? Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje dalszych zmian.

Czytaj więcej

Nowe przepisy działają? Mniej pieszych ucierpiało na zebrach
Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama