Na terenach przygranicznych trwa wojna – o czas, o liczbę osób, które uda się przewieźć w głąb kraju, w bezpieczne miejsce. Kierowcy, prywatni i przekierowani na granicę przez firmy przewozowe z Polski, robią, co mogą. Proszą jednak o wsparcie polskie władze: nie chcą płacić mandatów za przekroczenie prędkości, kiedy krążą z kolejnym transportem.
– Nie oczekujemy pobłażania dla szaleństwa na drodze – mówi „Rzeczpospolitej" Tomasz Sarycki, współwłaściciel małej firmy przewozowej w Lublinie. – Zrezygnowaliśmy z połowy naszych dotychczasowych kursów w okolicy Lublina. Większość naszych pojazdów wyjechała na granicę. Chcemy pomóc ludziom, choć blokują nas przepisy, głównie te po stronie polskiej – dodaje.
– Przekazujemy na granicę sześć autokarów każdego dnia – informuje „Rz" pan Mariusz Wachnowski z Lublina, właściciel firmy przewozowej, która zgłosiła się do takiej działalności.
Kierowcy narzekają jednak na niesprzyjające przepisy drogowe, które ich zdaniem spowalniają niesienie pomocy. O co chodzi? Głównie o wysokie mandaty, które weszły w życie od nowego roku w Polsce (w tym za przekroczenie prędkości).
– Gdybyśmy mieli zielone światło od polskich władz, moglibyśmy zrobić kilka kursów dziennie – mówi „Rz" Mariusz Wachnowski. I dodaje, że sam rezygnuje z zarobku od kilku dni i pracuje za darmo na granicy. Jego zdaniem władze w Polsce mogłyby odejść od egzekwowania niektórych przepisów, np. drogowych.