Reklama

Wojna Rosji z Ukrainą: chcą zwolnienia z wysokich mandatów za prędkość

Kierowcy: prywatni i zawodowi, którzy wyruszyli na granicę, by przewozić obywateli Ukrainy w głąb Polski, chcieliby, żeby Polska zwolniła ich z wysokich mandatów, choćby za przekroczenie prędkości. Nic z tego nie będzie.

Aktualizacja: 02.03.2022 11:11 Publikacja: 02.03.2022 07:33

Wzmożony ruch na przejściu granicznym w Dorohusku

Wzmożony ruch na przejściu granicznym w Dorohusku

Foto: PAP/Wojtek Jargiło

Na terenach przygranicznych trwa wojna – o czas, o liczbę osób, które uda się przewieźć w głąb kraju, w bezpieczne miejsce. Kierowcy, prywatni i przekierowani na granicę przez firmy przewozowe z Polski, robią, co mogą. Proszą jednak o wsparcie polskie władze: nie chcą płacić mandatów za przekroczenie prędkości, kiedy krążą z kolejnym transportem.

– Nie oczekujemy pobłażania dla szaleństwa na drodze – mówi „Rzeczpospolitej" Tomasz Sarycki, współwłaściciel małej firmy przewozowej w Lublinie. – Zrezygnowaliśmy z połowy naszych dotychczasowych kursów w okolicy Lublina. Większość naszych pojazdów wyjechała na granicę. Chcemy pomóc ludziom, choć blokują nas przepisy, głównie te po stronie polskiej – dodaje.

– Przekazujemy na granicę sześć autokarów każdego dnia – informuje „Rz" pan Mariusz Wachnowski z Lublina, właściciel firmy przewozowej, która zgłosiła się do takiej działalności.

Kierowcy narzekają jednak na niesprzyjające przepisy drogowe, które ich zdaniem spowalniają niesienie pomocy. O co chodzi? Głównie o wysokie mandaty, które weszły w życie od nowego roku w Polsce (w tym za przekroczenie prędkości).

– Gdybyśmy mieli zielone światło od polskich władz, moglibyśmy zrobić kilka kursów dziennie – mówi „Rz" Mariusz Wachnowski. I dodaje, że sam rezygnuje z zarobku od kilku dni i pracuje za darmo na granicy. Jego zdaniem władze w Polsce mogłyby odejść od egzekwowania niektórych przepisów, np. drogowych.

Reklama
Reklama

– Nie wyobrażam sobie zmiany w tych sprawach. Zbyt szybka jazda to jeden z najczęstszych powodów wypadków drogowych – mówi „Rz" Mariusz Ciarka, rzecznik KGP. I dodaje, że nawet w tak trudnym czasie nie sposób zrezygnować z egzekwowania przepisów o przekroczeniu prędkości. Na jedyne odstępstwo mogą liczyć pojazdy uprzywilejowane. Te poruszają się po drogach na szczególnych zasadach.

– Czym innym jest umożliwienie postoju w miejscu dotychczas objętym zakazem czy wjazd pod prąd w wąską uliczkę tuż przy granicy – tłumaczy Ciarka. I podkreśla, że przepisy dotyczące prędkości mają dawać bezpieczeństwo, rezygnować z nich nie można.

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama