Młodzi kierowcy będą poddawani próbie

Zielony listek na szybach i zakaz pracy zawodowo za kierownicą – to tylko niektóre nowości, jakie Ministerstwo Infrastruktury szykuje dla świeżo upieczonych kierowców

Publikacja: 02.05.2009 04:49

Młodzi kierowcy będą poddawani próbie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Dla każdego z nowych posiadaczy prawa jazdy kategorii B resort planuje specjalną dwuletnią próbę.

Zmieni się system szkolenia, mniej ma być korupcji w ośrodkach egzaminowania, więcej wymagań dla ośrodków szkolenia kierowców i darmowe karty rowerowe dla najmłodszych. Surowsze zasady dotkną też doświadczonych kierowców. Będą oni tracili prawa jazdy, jeśli po uzyskaniu 24 punktów karnych i przejściu kursu reedukacyjnego w ciągu pięciu lat ponownie uzbierają komplet punktów.

[srodtytul]Odgrzewane propozycje[/srodtytul]

Projekt ustawy o kierujących pojazdami jest gotowy, by trafić pod obrady rządu. Wiadomo już np., że nie będzie prawa jazdy dostępnego dla 16-latków. – To dobrze, że Ministerstwo Infrastruktury wycofało się z tego pomysłu. Dzisiejsza młodzież w tym wieku ma ogromne poczucie wolności i jest niedojrzała emocjonalnie. Poza tym to ludzie niepełnoletni, nie wiadomo więc, jak wyglądałaby ich odpowiedzialność karna za przestępstwa na drodze – mówi „Rz” Andrzej Grzegorczyk z sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Zmian jednak szykuje się wiele. Auta, którymi będą się poruszać świeżo upieczeni kierowcy, mają być specjalnie oznakowane – z tyłu i z przodu okrągłą naklejkę z symbolem liścia klonowego. Dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym spowodują, że dwuletni okres próby będzie wydłużany. Kierowca zaś trafi na kurs reedukacyjny. Po trzecim wykroczeniu (taki sam skutek będzie miało popełnienie jednego przestępstwa drogowego) młody kierowca straci prawo jazdy.

– To surowe przepisy, ale naprawdę konieczne. Szkolenie i egzamin to tylko wstęp do bycia kierowcą. Doświadczenie zdobywa się na drodze. Na początku trzeba na niej szczególnie uważać – ocenia Jakub Werner, prowadzący ośrodek szkolenia na Podkarpaciu.

[srodtytul]Na rower z kartą [/srodtytul]

Zajęcia szkolne dla dzieci ubiegających się o kartę rowerową mają się odbywać w szkole podstawowej. Z zajęć praktycznych mogą być zwolnione tylko te dzieci, których stan zdrowia nie pozwala na kierowanie rowerem. Stan taki trzeba będzie potwierdzić zaświadczeniem wydanym przez lekarza. Szkoły będą mogły zawierać porozumienia z wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego lub szkolenia kierowców o bezpłatnym uczestnictwie dzieci w zajęciach. Karty rowerowe zaś mają być wydawane (tak jak dziś) przez dyrektorów szkół i dodatkowo przez dyrektorów WORD i szefów ośrodków szkolenia kierowców. Młodzi rowerzyści dostaną je za darmo.

[srodtytul]Ministerstwo zabiera się do szkolenia[/srodtytul]

Z kolei zamiast karty motorowerowej wprowadzona zostanie nowa kategoria prawa jazdy AM, która będzie uprawniała do kierowania motorowerem. Wiek potrzebny do uzyskania nowej kategorii wynosić ma 14 lat (dziś 13). Nie obejdzie się też bez kursu i egzaminu państwowego w WORD (szczegóły dotyczące nowych kategorii – patrz ramka).

Ośrodki szkolenia kierowców będą drobiazgowo sprawdzane. Do Centralnej Ewidencji Kierowców trafią informacje o ośrodkach szkolenia oraz instruktorach. Będą one skorelowane z danymi kierowców (dotyczyć to ma m.in. wypadkowości i naruszeń przepisów drogowych), którzy ukończyli w danym ośrodku szkolenie. Starosta będzie mógł uwzględnić wyniki pracy ośrodków i konkretnych instruktorów. W ten sposób stworzy się swoista lista miejsc, w których w pierwszej kolejności trzeba będzie przeprowadzić kontrolę.

[ramka][b]Zmiany w kategoriach praw jazdy[/b]

- AM – motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe (14 lat).

- A2 – pośrednia kategoria prawa jazdy między A1 i A. Będzie ono uprawniało do prowadzenia motocykli o mocy nie większej niż 35 kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg. Aby uzyskać prawo do prowadzenia motocykli, młody kierowca będzie musiał najpierw uzyskać prawo jazdy na małe motocykle (A1 w wieku 16 lat lub A2 w wieku 18 lat), a następnie – po dwuletnim okresie posiadania tych uprawnień – będzie mógł się starać o prawo jazdy na większe motory.

- Kat. A (motocykle) – wymagany wiek – 24 lata.[/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.lukaszewicz@rp.pl]a.lukaszewicz@rp.pl[/mail][/i]

Dla każdego z nowych posiadaczy prawa jazdy kategorii B resort planuje specjalną dwuletnią próbę.

Zmieni się system szkolenia, mniej ma być korupcji w ośrodkach egzaminowania, więcej wymagań dla ośrodków szkolenia kierowców i darmowe karty rowerowe dla najmłodszych. Surowsze zasady dotkną też doświadczonych kierowców. Będą oni tracili prawa jazdy, jeśli po uzyskaniu 24 punktów karnych i przejściu kursu reedukacyjnego w ciągu pięciu lat ponownie uzbierają komplet punktów.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara