Każda rejestracja pojazdu jest dwuetapowa. Oznacza to, że po złożeniu we właściwym urzędzie gminy dokumentów kierowca najpierw odbiera decyzję o tymczasowej rejestracji pojazdu, wraz z ważnym 30 dni pozwoleniem na korzystanie z niego i tablicami rejestracyjnymi, a następnie po potwierdzeniu przez urząd pochodzenia pojazdu otrzymuje decyzję o stałej rejestracji.
W tym drugim etapie właściciel otrzymuje także stały dowód rejestracyjny. Coraz częstszą praktyką jest, że o zakończeniu każdego z etapów postępowania rejestracyjnego urząd zawiadamia zainteresowanego, wysyłając mu wiadomość tekstową (esemes).
Większość samochodów jest sprowadzana z zagranicy przez firmy, które zawodowo trudnią się ich obrotem. Są one następnie sprzedawane w naszym kraju klientom indywidualnym, którzy zgłaszają je do pierwszej rejestracji w Polsce. Rejestracja odbywa się zgodnie z właściwością miejscową, która w przypadku osób fizycznych wynika z miejsca zameldowania właściciela samochodu.
[b]Jeżeli auto zostało nabyte przez osobę prawną, o tym, w którym urzędzie należy zarejestrować pojazd, decyduje wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego adres siedziby firmy. [/b]Jeżeli pojazd rejestruje spółka cywilna, to dokonuje się tego w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wspólnika wymienionego na pierwszym miejscu w umowie spółki.
Aby pojazd zarejestrować, trzeba złożyć odpowiednie dokumenty. W przypadku, gdy jest to samochód kupiony od przedsiębiorcy, który go sprowadził, poza wnioskiem złożyć należy również: