Audyt na drogach poprawi bezpieczeństwo

Nowo budowane odcinki będą czterokrotnie sprawdzane pod względem bezpieczeństwa. Dzięki szczegółowej analizie ma być mniej ofiar śmiertelnych

Aktualizacja: 03.03.2012 08:27 Publikacja: 02.03.2012 08:27

Audyt poprawi bezpieczeństwo na drogach

Audyt poprawi bezpieczeństwo na drogach

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy o drogach publicznych. Czas gonił, ponieważ ciążyły na nas zobowiązania unijne, a z ich wypełnieniem spóźniliśmy się i tak ponad rok.

Dyrektywa w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej zakłada szybką wymianę informacji o niebezpiecznych miejscach i możliwie szybką interwencję służb drogowych (np. szybkie ustawienie znaków ograniczających prędkość lub możliwość ruchu niektórych pojazdów).

Nowela przewiduje, że konieczne będzie czterokrotne przeprowadzenie audytu podczas budowy dróg czy ich odcinków.

Pierwszy odbędzie się na etapie koncepcji, drugi na etapie projektu, trzeci – po wybudowaniu, ale przed dopuszczeniem do ruchu. Ostatni – w ciągu pierwszych 12 miesięcy ruchu na danej drodze. Dla dróg dopiero projektowanych uda się jeszcze przed budową wyeliminować błędy w organizacji ruchu.

Zarządca drogi będzie mógł sam utworzyć komórki odpowiedzialne za audyt. Zarządzanie bezpieczeństwem dróg polegać ma na przeprowadzeniu: oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo.

Przy przeprowadzaniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego będzie się brać pod uwagę kilka czynników. Chodzi głównie o liczbę zabitych w wypadkach drogowych oraz liczbę wszystkich wypadków.

Duże znaczenie mają także warianty przebiegu i parametrów planowanej drogi w przypadku jej budowy oraz rozkład ruchu na sieci drogowej.

Prawidłowa ocena bezpieczeństwa wymaga także zbadania w przyszłości wpływu planowanej drogi na: istniejącą sieć drogową; uczestników ruchu; natężenie ruchu i jego rodzaj oraz czynniki sezonowe i klimatyczne.

Klasyfikację odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej przeprowadza się co najmniej raz na trzy lata.

Zanim audytor zajmie się ocenianiem dróg, będzie musiał postarać się o certyfikat. Ten wyda mu minister transportu i będzie ważny przez trzy lata (z możliwością przedłużenia na kolejne trzy lata).

Zmienione przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej.

W Polsce drogi należące do transeuropejskiej sieci liczą około 4,8 tys. kilometrów. Znajdują się one w zarządzie generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad oraz prezydentów miast na prawach powiatu.

etap legislacyjny: przekazana do Senatu

 

Zobacz więcej w serwisie:

» Prawo dla Ciebie » Prawo drogowe

Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy o drogach publicznych. Czas gonił, ponieważ ciążyły na nas zobowiązania unijne, a z ich wypełnieniem spóźniliśmy się i tak ponad rok.

Dyrektywa w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej zakłada szybką wymianę informacji o niebezpiecznych miejscach i możliwie szybką interwencję służb drogowych (np. szybkie ustawienie znaków ograniczających prędkość lub możliwość ruchu niektórych pojazdów).

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Praca, Emerytury i renty
Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych? Wysokość świadczenia w 2025 r.
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Prawo w Polsce
Myśliwi nie będą mogli polować na siedem gatunków ptaków
Konsumenci
Kolejny cios rządu w palaczy. Tym razem wbrew sztuce legislacyjnej
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego