Reklama

Audyt na drogach poprawi bezpieczeństwo

Nowo budowane odcinki będą czterokrotnie sprawdzane pod względem bezpieczeństwa. Dzięki szczegółowej analizie ma być mniej ofiar śmiertelnych

Aktualizacja: 03.03.2012 08:27 Publikacja: 02.03.2012 08:27

Audyt poprawi bezpieczeństwo na drogach

Audyt poprawi bezpieczeństwo na drogach

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Sejm uchwalił w piątek nowelizację ustawy o drogach publicznych. Czas gonił, ponieważ ciążyły na nas zobowiązania unijne, a z ich wypełnieniem spóźniliśmy się i tak ponad rok.

Dyrektywa w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej zakłada szybką wymianę informacji o niebezpiecznych miejscach i możliwie szybką interwencję służb drogowych (np. szybkie ustawienie znaków ograniczających prędkość lub możliwość ruchu niektórych pojazdów).

Nowela przewiduje, że konieczne będzie czterokrotne przeprowadzenie audytu podczas budowy dróg czy ich odcinków.

Pierwszy odbędzie się na etapie koncepcji, drugi na etapie projektu, trzeci – po wybudowaniu, ale przed dopuszczeniem do ruchu. Ostatni – w ciągu pierwszych 12 miesięcy ruchu na danej drodze. Dla dróg dopiero projektowanych uda się jeszcze przed budową wyeliminować błędy w organizacji ruchu.

Zarządca drogi będzie mógł sam utworzyć komórki odpowiedzialne za audyt. Zarządzanie bezpieczeństwem dróg polegać ma na przeprowadzeniu: oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków oraz klasyfikacji odcinków ze względu na bezpieczeństwo.

Reklama
Reklama

Przy przeprowadzaniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego będzie się brać pod uwagę kilka czynników. Chodzi głównie o liczbę zabitych w wypadkach drogowych oraz liczbę wszystkich wypadków.

Duże znaczenie mają także warianty przebiegu i parametrów planowanej drogi w przypadku jej budowy oraz rozkład ruchu na sieci drogowej.

Prawidłowa ocena bezpieczeństwa wymaga także zbadania w przyszłości wpływu planowanej drogi na: istniejącą sieć drogową; uczestników ruchu; natężenie ruchu i jego rodzaj oraz czynniki sezonowe i klimatyczne.

Klasyfikację odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej przeprowadza się co najmniej raz na trzy lata.

Zanim audytor zajmie się ocenianiem dróg, będzie musiał postarać się o certyfikat. Ten wyda mu minister transportu i będzie ważny przez trzy lata (z możliwością przedłużenia na kolejne trzy lata).

Zmienione przepisy mają poprawić bezpieczeństwo na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej.

Reklama
Reklama

W Polsce drogi należące do transeuropejskiej sieci liczą około 4,8 tys. kilometrów. Znajdują się one w zarządzie generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad oraz prezydentów miast na prawach powiatu.

etap legislacyjny: przekazana do Senatu

 

Zobacz więcej w serwisie:

» Prawo dla Ciebie » Prawo drogowe

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Nieruchomości
Zmiany w spółdzielniach mieszkaniowych. Kolejny zwrot ws. adwokatów i radców
Prawo w Polsce
Dramat warszawskich rodzin. Nawet miesiąc oczekiwania na pogrzeby bliskich
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama