Profesjonalny audytor sprawdzi bezpieczeństwo na drogach

Najważniejsze i najczęściej użytkowane przez kierowców odcinki tras zostaną czterokrotnie sprawdzone pod kątem bezpieczeństwa

Publikacja: 31.05.2012 09:11

Audyt drogi będzie przeprowadzany czterokrotnie.

Audyt drogi będzie przeprowadzany czterokrotnie.

Foto: www.sxc.hu

Przepisy noweli ustawy o drogach publicznych, które dziś wchodzą w życie, mają poprawić bezpieczeństwo na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej. Liczą one ok. 4,8 tys. km, a zarządzają nimi generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad oraz prezydenci 27 miast.

Na realizację ustawy w tym roku budżet przewiduje 2,8 mln zł, w przyszłym roku będzie dwa razy więcej. Policja ma sporządzać sprawozdanie z każdego wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym, który wydarzył się w sieci transeuropejskiej (musi w nim podać m.in. dokładne miejsce zdarzenia oraz czas, w jakim na miejsce dotarły pogotowie ratunkowe i inne potrzebne służby ratownicze).

Pod kontrolą policji

Co roku do 31 marca policja ma przekazywać Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawozdanie uwzględniające tragiczne wypadki, do których doszło w roku poprzednim.

– Takie informacje są bardzo potrzebne dla prawidłowej organizacji ruchu na najczęściej używanych drogach. Nawet najwybitniejsi inżynierowie nie zdołają przewidzieć w stu procentach rzeczywistych skutków użytkowania dróg przez wszystkich kierowców – tłumaczy „Rz" Mikołaj Hylewicz, specjalista z dziedziny bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Sprawdzą cztery razy

Dlatego też nowela wprowadza obowiązkowy profesjonalny audyt na najbardziej strategicznych dla ruchu odcinkach. Chodzi o zbadanie położenia drogi (warunki klimatyczne), lokalizacji skrzyżowań, rozmieszczenia przejść dla pieszych, ograniczeń ruchu, oświetlenia itd.

– Najważniejsze jest to, że audyt nie ma być tylko oceną bezpieczeństwa na drodze. Profesjonalny audytor będzie bowiem musiał zawrzeć w nim też zalecenia dla zarządcy drogi, jak poprawić bezpieczeństwo na danym odcinku – mówi „Rz" Jan Krępski, inżynier budowy dróg.

Audyt będzie przeprowadzany czterokrotnie. Pierwszy odbędzie się na etapie koncepcji, drugi na etapie projektu, trzeci – po wybudowaniu, ale przed dopuszczeniem do ruchu. Ostatni – w ciągu roku od uruchomienia drogi.

– W wypadku dróg dopiero projektowanych uda się jeszcze przed budową wyeliminować błędy w organizacji ruchu – zwraca uwagę Hylewicz.

Tylko fachowcy

Przygotowanie audytu będzie powierzone certyfikowanym audytorom. Rozporządzenie mówiące o tym, jak nim zostać (patrz ramka), wejdzie w życie najwcześniej w czerwcu.

– Mam nadzieję, że ten ostatni etap, monitoring faktycznego bezpieczeństwa ruchu na danej drodze, kiedy już pojawią się na niej kierowcy, będzie tylko formalnością, która potwierdzi trafność decyzji podejmowanych na trzech pierwszych etapach – dodaje Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Zapewnia też, że taki profesjonalny audyt na polskich drogach z pewnością się przyda.

Podstawa prawna: nowela z 13 kwietnia 2012 r. DzU z 30 kwietnia, poz 472

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku