Nauka jazdy: Poślizg kontrolowany w ośrodku doskonalenia techniki jazdy

W ośrodkach doskonalących technikę jazdy ma być urządzenie pozwalające zmienić przyczepność tylnych lub przednich kół auta

Publikacja: 05.10.2012 09:10

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia t

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia techniki jazdy

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową, tor szkoleniowy, a także pachołki, tyczki i makiety przeszkód będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia techniki jazdy (ODTJ). Takie wymagania przewiduje projekt rozporządzenia ministra transportu w sprawie doskonalenia techniki jazdy. Wszystko po to, aby poprawić umiejętności kierowców, którzy sami chcą się dokształcać, a także tych, którzy będą obowiązkowo przechodzić dodatkowe szkolenie w takich ośrodkach.

Wymusi to ustawa o kierujących pojazdami (wejdzie w życie 19 stycznia 2013 r.). Kierowcy przejdą szkolenie w takich ośrodkach między czwartym a ósmym miesiącem od dnia uzyskania prawa jazdy. Mają tam się dowiedzieć, jakie niebezpieczeństwa na nich czekają, gdy brawura prześcignie zdrowy rozsądek i zimą na łuku pojadą za szybko.

Dlatego ministerstwo określiło wymagania, jakie mają spełnić ODTJ. Ośrodek stopnia podstawowego (w którym dopuszczone będą zajęcia dla początkujących kierowców i kandydatów na instruktorów doskonalenia techniki jazdy) będzie musiał mieć prostokątną płytę poślizgową o szerokości siedmiu metrów. Prawdopodobnie za mało, by pokazać kierowcom, co może ich spotkać na drodze.

Początkujących kierowców czeka godzina praktyki z doskonalenia techniki jazdy

– Taka szerokość wystarczy do jednego ćwiczenia: hamowania na wprost. A to nic nie da. Na takim szkoleniu trzeba uświadomić kierowcom, że podniesienie prędkości tylko o 10 km/godz. powoduje, że nie zmieścimy się w zakręcie i możemy się zabić – mówi Bogusław Bach z Toruńskiej Akademii Jazdy.

Dodaje, że młodym ludziom trzeba pokazać przejazd przez zakręt na śliskiej nawierzchni, hamowanie w takim zakręcie czy hamowanie z omijaniem przeszkody.

Ośrodki doskonalenia techniki jazdy mają także dysponować urządzeniem pozwalającym zmienić przyczepność tylnych lub przednich kół pojazdu albo specjalnie przystosowanym autem, w którym instruktor w dowolnym momencie może wymusić poślizg tylnej osi lub wyjazd przedniej osi na zewnątrz zakrętu.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową, tor szkoleniowy, a także pachołki, tyczki i makiety przeszkód będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia techniki jazdy (ODTJ). Takie wymagania przewiduje projekt rozporządzenia ministra transportu w sprawie doskonalenia techniki jazdy. Wszystko po to, aby poprawić umiejętności kierowców, którzy sami chcą się dokształcać, a także tych, którzy będą obowiązkowo przechodzić dodatkowe szkolenie w takich ośrodkach.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów