Na polskich drogach będzie mogło być tylko 100 fotoradarów?

Ograniczenie liczby urządzeń rejestrujących prędkość, branie pod uwagę możliwości błędu kierowcy do 10 km/h oraz przekazywanie środków uzyskanych z mandatów karnych na celowy Fundusz Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych przewiduje najnowszy projekt ustawy przygotowany przez posłów Solidarnej Polski.

Aktualizacja: 23.01.2013 13:27 Publikacja: 23.01.2013 11:28

Przewiduje się, iż w 2013 roku ma być 380 fotoradarów.

Przewiduje się, iż w 2013 roku ma być 380 fotoradarów.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Zdaniem autorów nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, w obecnej sytuacji fotoradary służą przede wszystkim zwiększania przychodów budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Tymczasem zapomina się o podstawowej funkcji tych urządzeń, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Posłowie dodają, iż obecnie fotoradary niejednokrotnie ustawiane są w miejscach, które z punktu widzenia użytkownika drogi oraz pieszych są miejscami bezpiecznymi. Coraz częściej spotyka się urządzenia rejestrujące na prostym, bezpiecznym odcinku drogi lub na drogach wylotowych z miast, gdzie zarówno drogi, jak i ich otoczenie pozwalają na bezpieczne korzystanie z pasa ruchu ze zwiększoną prędkością bez ryzyka dla innych użytkowników drogi.

W związku z tą sytuacją parlamentarzyści SP proponują ustawowe uregulowanie ilości stacjonarnych fotoradarów, a dokładniej zmniejszenie ich liczby do 100 w skali kraju. Przewiduje się, iż w 2013 roku ma być 380 takich urządzeń.

Autorzy projektu chcą też wprowadzić przepis, w myśl którego sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymywaniu dopuszczalnej prędkości ujednoliconą dla wszystkich urządzeń.

Ponadto środki uzyskane z działania fotoradarów miałyby trafiać wyłącznie do państwowego, celowego Funduszu Poszkodowanych w Wypadkach Komunikacyjnych. Jego dysponentem byłby Minister Transportu.

Solidarna Polska: Nasz projekt obniża liczbę fotoradarów o 80 procent

Zdaniem autorów nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, w obecnej sytuacji fotoradary służą przede wszystkim zwiększania przychodów budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Tymczasem zapomina się o podstawowej funkcji tych urządzeń, jaką jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Posłowie dodają, iż obecnie fotoradary niejednokrotnie ustawiane są w miejscach, które z punktu widzenia użytkownika drogi oraz pieszych są miejscami bezpiecznymi. Coraz częściej spotyka się urządzenia rejestrujące na prostym, bezpiecznym odcinku drogi lub na drogach wylotowych z miast, gdzie zarówno drogi, jak i ich otoczenie pozwalają na bezpieczne korzystanie z pasa ruchu ze zwiększoną prędkością bez ryzyka dla innych użytkowników drogi.

Prawo w Polsce
Wolny piątek po Bożym Ciele? Nikłe szanse na realizację petycji
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat emerytur w czerwcu 2025. Nowy harmonogram
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w zasadach przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego