Zadanie 1. (0–1)
D. demokratycznych Atenach.
Zadanie 2. (0–1)
C. tekst III.
Zadanie 3
Grecja stała się częścią państwa rzymskiego w okresie republiki. PRAWDA
Prowincja oznaczona znakiem X została zdobyta przez Rzymian w II wieku przed naszą erą FAŁSZ
Zadanie 4. (0–1)
A. początek działalności ewangelizacyjnej św. Pawła Apostoła * prześladowanie chrześcijan przez cesarza Nerona * ogłoszenie wolności wyznania religii chrześcijańskiej w państwie rzymskim.
Zadanie 5. (0–1)
B. 2. Zadanie 6. (0–1)
1. Państwo Władysława Łokietka obejmowało większy obszar niż państwo Bolesława Krzywoustego. FAŁSZ
2. Opole znajdowało się w granicach państwa polskiego u kresu panowania Władysława Łokietka. FAŁSZ
Zadanie 7. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe. 1. Przywilej nadany przez Jana Olbrachta ograniczył prawa mieszczan. PRAWDA
2. Wszystkie przywileje wymienione w tabeli zostały nadane przez królów z dynastii Jagiellonów. FAŁSZ
Zadanie 8. (0–3)
8.1. A. gotyckim
8.2. A. okien i portali zakończonych ostrymi łukami
8.3. B. średniowiecza
Zadanie 9. (0–1)
C. Henryka Walezego – pierwszego króla elekcyjnego.
Zadanie 10. (0–3)
10.1. C. Henryka VIII
10.2. B. XVI wieku
10.3. A. anglikańskiego
Zadanie 11. (0–1)
1. W obu tekstach głosi się pochwałę monarchii absolutnej. FAŁSZ
2. Z drugiego tekstu wynika, że król może samodzielnie stanowić prawo. FAŁSZ
Zadanie 12. (0–3)
12.1. C. saskiej
12.2. A. krytykują sposób funkcjonowania sejmów w Rzeczypospolitej
12.3. C. liberum veto
Zadanie 13. (0–1)
D. tekście IV.
Zadanie 14. (0–2)
14.1. Wydarzenie chronologicznie pierwsze. B. Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego.
14.2. Wydarzenie chronologicznie ostatnie. D. Podpisanie traktatu trzeciego rozbioru Polski.
A. Wybuch powstania kościuszkowskiego.
B. Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego.
C. Uchwalenie Konstytucji 3 maja.
D. Podpisanie traktatu trzeciego rozbioru Polski.
Zadanie 15. (0–1)
D. Jan Henryk Dąbrowski.
Zadanie 16. (0–1)
C. przed wybuchem powstania styczniowego.
Zadanie 17. (0–1)
1. W tekście opisano stosunek Polaków do władcy z dynastii Romanowów. FAŁSZ
2. Agenor Gołuchowski i Kazimierz Grocholski prezentowali postawę lojalistyczną wobec cesarza. PRAWDA
Zadanie 18. (0–1)
A. Tak, ponieważ 1. na północy kraju występuje przemysł górniczy i hutniczy, a na południu – rolnictwo.
Zadanie 19. (0–1)
B. I wojny światowej.
Zadanie 20. (0–1)
A. większość zmobilizowanych w czasie wojny Polaków walczyła po stronie państw centralnych.
Zadanie 21. (0–1)
1. Ulotka jest elementem konsultacji społecznych, zainicjowanych przez władze samorządu terytorialnego. PRAWDA
2. Budowa drogi, o której mowa w tekście, należy do kompetencji administracji rządowej. FAŁSZ
Zadanie 22. (0–1)
C. I i III.
Zadanie 23. (0–1)
D. Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Zadanie 24. (0–1)
A. Parlamentu Europejskiego.
Arkusz - jezyk polski
Zadanie 1. (0–1)
Według Barbary Skargi człowiek godny to taki, który wyznaje poglądy oportunistów. FAŁSZ
Według Barbary Skargi pojęcia „godność” i „prawość” wiążą się ze sobą. PRAWDA
Zadanie 2. (0–1)
B. uwiarygodnić swoje poglądy.
Zadanie 3. (0–1)
D. ludzkie słabości są bodźcem do doskonalenia się.
Zadanie 4. (0–1)
C. Jakie wartości są podstawą naszej kultury?
Zadanie 5. (0–1)
C. wiernością wyznawanym wartościom.
Zadanie 6. (0–1)
1. Tryb rozkazujący użyty w wypowiedzeniu Mówi do mnie: nie kłam, nie oszukuj siebie, zostań sobą służy podkreśleniu siły oddziaływania wewnętrznych nakazów. PRAWDA
2. Pytania zadane w akapicie 4. autorka pozostawia bez odpowiedzi.
FAŁSZ Zadanie 7. (0–1)
1. Fragmenty książki czytane przez Laurę świadczą o tym, że Seneka snuje rozważania o naturze ludzkiej. PRAWDA
2. Z wypowiedzi brodacza wynika, że interesuje się on filozofią PRAWDA
Zadanie 8. (0–1)
Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Z tekstu wynika, że brodacz – po wejściu Laury do przedziału – ocenił ją B. nietrafnie, ponieważ kierował się D. utartymi przekonaniami o młodzieży.
Zadanie 9. (0–1)
B. wyniosła i uszczypliwa.
Zadanie 10. (0–1)
C. mają charakter ponadczasowy.
Zadanie 11. (0–1)
C. Akapit zakreśliła, oczywiście, mama, ale co mu do tego.
Zadanie 12. (0–1) 1. Użycie wykrzykników w zapisie wypowiedzi No, wie pan!!! No, dziękuję bardzo!!! służy uwydatnieniu zadowolenia Laury. FAŁSZ
2. Użycie wykrzyknika w zapisie wypowiedzi brodacza To wspaniale! służy podkreśleniu jego uznania dla Laury. PRAWDA
Zadanie 13. (0–1) 1. W utworze zawarta jest myśl, że człowiekowi trudno odnaleźć spokój. PRAWDA
2. Z wiersza wynika, że człowiek nieustannie dąży do kontaktu z innymi. FAŁSZ
Zadanie 14. (0–1)
ODPOWIEDŹ: Aby spotęgować wrażenie zgiełku panującego w świecie, poeta posłużył się sformułowaniem
B. Kiedy się szumem, tłumem, gwarem, Ludzkie skupiska ustokrotnią, które jest
C. przenośnią.
Zadanie 15. (0–1) C. Człowiek idealizuje miejsca, w których nie przebywa.
Zadanie 16. (0–1) B. Tworzenie nowych słów we współczesnej polszczyźnie.
Zadanie 17. (0–1) 1. Zdaniem autora tekstu przejmowanie przez Polaków zachodnich wzorców kulturowych ma wpływ na zasoby językowe polszczyzny. PRAWDA
2. Autor wyraża sprzeciw wobec zmian zachodzących we współczesnym języku polskim. FAŁSZ
Zadanie 18. (0–1)
D. koncertuję
Zadanie 19. (0–1)
B. zwięzłego wyrażania komunikatów.
Zadanie 20. (0–1)
C. rzeźbiarz.
Zadanie 21. (0–2)
Czy dążenie do skrótowości w codziennym komunikowaniu się jest zjawiskiem pozytywnym czy negatywnym? Uzasadnij swoje stanowisko dwoma argumentami, odwołując się do tekstu Rowerować, teatrować czy kawkować oraz własnych obserwacji. Nie cytuj sformułowań z arkusza.
Zadanie 22. (0–10)
Napisz charakterystykę bohatera literackiego, który kierował się najważniejszą dla siebie wartością, dokonując życiowego wyboru.